Dok djeci čitam moju slikovnicu, prva reakcija im je „Ajde, čitaj dalje!“

183
Sanja Lujić Pirc, Foto: Ivor Mažar

Sanja Lujić Pirc, voditeljica odnosa s javnošću, objavila prvu u nizu slikovnica o komunikaciji. Slikovnica „Pčelica Nenica – Cvijet s crnom laticom“ edukativna je ilustrirana priča o prijateljstvu i komunikaciji, za niže razrede osnovne škole koju rado čitaju i odrasli.

Knjižica riječke autorice Sanje Lujić Pirc vrlo je interaktivna i bogata raznolikim sadržajem. Osim same priče, u slikovnici se nalazi dio za bojanje, osmosmjerka, pjesmica, premetaljka, križaljka, zadaci spajanja elemenata, uočavanje razlike između gdje, kamo i kuda te ije/je, đ/dž, ć/č, uče se boje na engleskom jeziku i godišnja doba. Naglasak je stavljen i na razgovor o pročitanom te na kreativni dio pisanja ili crtanja nastavka i završetka priče.

U dijelu za odrasle skreće se pozornost o stilovima komunikacije dok se mladi čitatelj upoznaje s važnošću komunikacije u stvaranju i razvijanju odnosa. Potiče se na razgovor o načinu izražavanja emocija i želja, primanju i davanju pohvala, priznavanju pogrešaka te komunikaciji s prijateljima.

IMG-6b8a91ce19a20d22a12e08c71d95e7e1-V
Knjižicu se po cijeni od 39 kn može kupiti u galeriji Poneštrica

– Tvoja ljubav prema pisanoj riječi davno je započela. Kada si prvi puta osjetila potrebu “staviti priču na papir”?

Ma ja sam od onih koja je još u osnovnoj školi pisala pjesmice i sastave za školski časopis, a u srednjoj se veselila zadaćnicama. Mama je zaslužna za to!

Često kad vidim raspisan natječaj s nekom tematikom, napišem i pošaljem tekst. Imam neke kratke priče koje su mi stvarno jako drage, ali izdvojila bih „Gdje je nestao Kamov“ objavljenu u časopisu Novi Kamov 2010. godine.

– Objavila si dječju slikovnicu “Pčelica Nenica”, koju rado čitaju i odrasli. To je edukativna priča o prijateljstvu i komunikaciji. Koliko je djeci jasan pojam komunikacije i kako ih najbolje tome podučiti?

To je područje koje sam tek sada počela otkrivati jer predajem Poslovnu komunikaciju studentima na PAR-u, a djeci sam predavala Hrvatski i Engleski jezik, što mi je struka.  Shvatila sam koliko odrasli imaju problema s uspješnom komunikacijom te da je jedini način da se o komunikaciji uči od malih nogu. Srećom, ima divnih odgojitelja koji to izvrsno i čine. Mnogi radovi pokazuju da je rana komunikacija važna za kognitivni i socio-emocionalni razvoj djeteta. Komunikacija se razvija puno prije nego što dijete progovori prvu riječ. Iako znamo da bebe ne mogu govoriti, one ipak mogu komunicirati: pokazuju prstom kada nešto žele, pružanje rukica u zrak kod nas je najčešće bilo želim da me digneš, a mislim da nam je durenje svima jako dobro poznato. Društvene igre jedan su od načina učenja. Teško je u ranoj dobi čekati svoj red za igru. Ali čekanje na red važno je i tijekom razgovora. Vježbom učimo da ne smijemo prekidati druge, učimo čekati i slušati.  No, učimo i o emocijama, jer ponekad u igri pobjeđujemo, a ponekad gubimo. A osjećaje također treba znati komunicirati.

IMG-5ff6f7e4b2cb5cd9de93ea477f928291-V
Omiljeno štivo prije spavanja

– Smatraš li da danas odrasli s djecom komuniciraju drugačije nego u doba kada si i sama bila dijete, odnosno djevojčica?

Ja sam imala sreće da sam sa svojim roditeljima o svemu mogla razgovarati i jako smo puno razgovarali. Pokušavam tako i sa svojom djevojčicom. Ali uz mobitele i ostala čuda tehnike puno je izazovnije. Ono na što sam strašno ponosna je kako sam riješila jednu „situaciju“. Moja Dorica je bila mala, nije još mogla dobro govoriti i htjela je nešto sama odraditi. Jako se je trudila i nije odustajala, ali sam vidjela da ćemo uskoro „puknuti“ i otići u „histeriju“. Rekla sam joj da kad god želi da joj tata i mama pomognu oko nečega samo treba viknuti pomoć. Ona je tada viknula komoć i tako je šifra komoć i danas aktualna u našoj obitelji, za sve članove. 😊

– Pedagoške si struke, dakle rad s djecom ti je više nego blizak. Danas se sve više govori o personalizaciji, u ovom slučaju pristupu djeci na različite, njima primjerene načine. Koliko komunikacija pomaže u tome i kako je usmjeriti?

Kako kaže moja draga kolegica Maja Ružić, odgojiteljica u dječjem vrtiću, individualizirana komunikacija usmjerena djetetu iznimno je važna komponenta odgojno – obrazovnog rada jer odgojitelji predškolske djece pružaju djetetu mogućnost izraziti svoju osobnost u svim njenim aspektima nudeći mu različite aktivnosti. Nakon upoznavanja vještina, sposobnosti, potreba i interesa djece, odgojitelj prilagođava način komunikacije prema svakom pojedinom djetetu. S obzirom da je svako dijete posebno u svojoj osobnosti jednako takva mora biti i komunikacija kojom mu se obraćamo – individualizirana. Takvom individualiziranom komunikacijom razvijamo prirodne vještine i sposobnosti djece, jačamo njihove slabije strane i osnažujemo prirođene jake strane svakog pojedinog djeteta.

IMG-88ed03ea1dad43c4d7f98439b5c023e1-V
Lijepo je vidjeti knjigu, a ne mobitel u ruci

– Sigurno ima neka simpatična zgoda sa predstavljanja tvoje “Pčelice Nenice”. Kako djeca reagiraju, kakva pitanja postavljaju?

Prva reakcija je: Ajde, čitaj dalje! A ja na to kažem, ne znam kako ide dalje, vi  mi recite. Pčelica Nenica je samo uživala na putovanju s novim prijateljima i puno toga naučila. Onda počnu negodovati da nije našla cvijet i krene lavina kreativnosti, mašte i uzbuđenja. Predivno! Jedva čekam podijeliti sa svima nastavke odnosno završetke priče koje dobivam. Naime, svaki čitatelj ima mogućnost dati odgovor jesu li i kako likovi pronašli cvijet s crnom laticom. Objavit ćemo sve na našem webu pcelicanenica.com.

– Slikovnica Pčelica Nenica ušla je u učionice i kako se provodi edukacija među učenicima?

Izdvojit ću samo neke. U produženom boravku OŠ Gornja Vežica uvodni dio bio je obilježen razgovorom o pčelama. Kako one žive, čime se bave, kako komuniciraju i onda je učiteljica Marija pročitala priču. Nakon postavljenih pitanja poput što se ekipi moglo dogoditi daljnjim putem, nastajala su originalna rješenja, čak i nekoliko da se čovjek zamisli.

U osnovnoj školi Kostrena priču su obradili poput radionice. Prije čitanja same priče, razgovarali su o prijateljstvu, a nakon uvodnog, motivacijskog razgovora, učiteljica Tanja je interpretativno pročitala učenicima priču. Vrlo im se svidjela i tijekom čitanja im je pokazivala ilustracije iz priče što ih je dodatno razveselilo i motiviralo za daljnje slušanje. Nakon čitanja, razgovarali su o dojmovima, likovima i njihovim postupcima u priči. Zaključili su da je vrlo važno biti dobar prijatelj i pomagati drugima, čak i kada nemamo nikakve koristi od toga. Nakon razgovora, učenici su nacrtali svoju obitelj i sebe ili svoje prijatelje i sebe. Treći razred nam priprema i završetak priče.

IMG-07efc9db1f89802513ff20369f9e3fdc-V
Djevojčica Vita sa smiješkom čita Pčelicu Nenicu

 

-Koliko je bitno reagirati kada nešto pođe po zlu ili kada smo povrijeđeni, zaboravljeni ili nam netko zaboravi čestitati rođendan?

Sve se svodi na istu formulu: jasno reći što mislite, osjećate i želite – na pristojan i odlučan način. Uspješnom komunikacijom gradimo, poboljšavamo, održavamo odnose.

– Naučiti dijete da nekome da kompliment, pa i da ga zna primiti, iskaže toplinu. To bi također bilo izazovno naučiti djecu kroz komunikaciju, zar ne?

Postoje komunikacijski stilovi među kojima je i asertivan stil. Osoba asertivnog stila iskazuje svoje osjećaje, pozitivno izriče kritiku, hvali druge za konkretna postignuća, spremna je ispričati se kad pogriješi. Asertivnija i socijalno kompetentnija djeca mogu bolje regulirati izražavanje svojih emocija, osobito negativnih, što smanjuje pojavu depresivnih i drugih psihopatoloških reakcija. U dijelu „Mara Tara pita“ upravo se postavljaju takva pitanja, ali tu ću citirati komentar jedne mame Nine „koja djetetu približavaju poantu, a roditelju nude priliku za pojašnjavanjem na konkretnim primjerima“.

-Što želiš poručiti čitateljima Teklića, odnosno portala teklic.hr svaki dan?

Sve ono o čemu govorimo i u Cvijetu s crnom laticom: Pokušajte svojim najdražima posvetiti više vremena i pažnje, slijedite svoje snove jer oni najbolje znaju pravi put, nisu sve promjene loše, uživajte u putovanju do cilja, sve je lakše uz prijatelje i drage ljude. Komunikacija je most između nas i naših ciljeva. Ne odustajte od potrage za svojim.

Komentari