Corona je, nažalost, jedina pomogla razvoj turizma u Gorskom kotaru

904

Iskreni razgovor s Davidom Bregovcem, načelnikom Općine Fužine i predsjednikom  Turističke zajednice Gorskog kotara.

107415521_3252520224804938_8389278781877638477_n

Svjedoci smo da je kriza izazvana Covidom-19 ljudima donijela brojne zabrane, ali automatski su te zabrane otvorile neka nova vrata. Nemogućnost odlaska na udaljene destinacije ili na skijanje u inozemstvo otkrila je sve ljepote Gorskog kotara.  I ono što država i županija nisu napravile za razvoj goranskog turizma učinila je corona. Nije li to zapravo žalosno?

Više je nego žalosno. To nije zdravorazumski i sad je ova nemila epidemija to razotkrila.

Kao što je i razotkrila kako  vladajuće političke strukture, sadašnja i sve prošle, ne vode zdravu, logičnu politiku razvoja ruralnih krajeva, već je kroje prema svom glasačkom tijelu. A Gorski kotar zbog loše demografske strukture, koja je opet loša zbog takve politike, njima matematički nije bitan. Odnosno za svaku političku opciju taj broj glasača je zanemariv.

Kako senzibilizirati ljude, kada corona prođe, da i dalje dolaze u Gorski kotar?

Nama je cilj kroz jedinstvenu Turističku zajednicu Gorskog kotara udariti novi ritam ulaganja i promocije destinacije kako na domaćem tako i na stranim tržištima. To će sigurno biti jedan od momenata senzibilizacije, kao i turistička ponuda koju gradovi i općine Gorskog kotara paralelno razvijaju. No, ono što je presudno je konkretnije ulaganje u destinaciju, primarno države koja mora osigurati bazu i kroz akcijske mjere, a nastavno na Zakon o brdsko-planinskom području. Taj zakon trenutno je mrtvo slovo na papiru, a programska sredstva su zanemariva za bilo kakav kvalitetan razvoj. Državne investicijske linije, uz turističke i brdsko-planinske akcijske mjere, poštujući ravnomjernost regionalnog razvoja, moraju biti baza koja će nam uz promociju osigurati kvalitetan gospodarski impuls. Govorim o razvoju ne samo zimskog nego i cjelogodišnjeg turizma, kao i ostalih potentnih gospodarskih djelatnosti. Ono što je ova zima pokazala zasigurno predstavlja i poticaj privatnim investitorima koji Gorski kotar tek otkrivaju. Gradovi i općine Gorskog kotara imaju razrađen Master plan razvoja turizma koji omogućuje kvalitetno investiranje i privatnim ulagačima.

Jesu li domaći Gorani spremno prihvatili izazov i pojačali svoju turističku ponudu uslijed većeg interesa gostiju?

To uopće nije sporno. Čak štoviše jedva čekaju da državni vrh shvati koliki je potencijal Gorskog kotara, ne samo u eksploataciji drvnog resursa kroz Hrvatske šume gdje se naše šume doslovno rasprodaju kao jeftina sirovina. To znači da se ne oplemenjuje naše prirodno bogatstvo. Tu je ogroman potencijal i za budući inkubator drvne industrije, koji će naše prekrasne šume oplemeniti kroz proizvodnju vrlo cijenjenog dizajnerskog namještaja proizvedenog u Gorskom kotaru i namijenjenog globalnom tržištu.

tzkv2278b

Što po Vašem mišljenju najviše nedostaje u goranskoj turističkoj ponudi? Smještaj je dosegao određeni nivo, od onog srednje pa do najviše kategorije. Kako stojimo s gastronomijom, izletima, doživljajnim turizmom? Koliko tu ima mjesta za napredak?

Nedostaje nam turistička infrastruktura, kao i smještajni kapaciteti koji mogu osigurati prihvat većeg broja gostiju. Gorski kotar, primjerice, može biti i centar zdravstvenog turizma, a nadamo se da će to primijetiti i privatni investitori te našu destinaciju uklopiti u svoje strateške ciljeve. Poštujući pri tome sve standarde zaštite okoliša. Dakako, s razvojem infrastrukture razvijat će se gastronomija i rast će broj izletničko-doživljajnih atrakcija. Za sada je i postojeća ponuda veliki mamac turistima. Svjedočili smo tome tijekom ljeta, a pogotovo ove zime.

Koji su po vama najjači turistički aduti Fužina, a koji Gorskog kotara?

Malo je nam ovaj razgovor  da možemo izdvojiti sve atrakcije Gorskog kotara. No,
izdvojit ću dvije atrakcije po destinaciji abecednim redom, ali prvo treba krenuti
s Nacionalnim parkom Risnjakom koji je od strateškog interesa za cijeli Gorski kotar. U Brod Moravicama izdvajaju se atraktivna etno zona i bogata kulturna baština, u Čabru Kaštel Zrinski i etno-poučne staze. Delnice se prepoznaju po bogatoj sportskoj infrastrukturi i  Planinskom centru Petehovac. Općina Fužine privlači turiste s kultnim Roswell selom i špiljom Vrelo, a Lokve špiljom Lokvarka te Lokvarskih jezerom. U Mrkoplju je sada i novootvoreno skijalište i sanjkalište Čelimbaša te strogi rezervat Bijele i Samarske stijene. U Ravnoj gori ne propušta se dvorac Stara Sušica, Frankopanski kaštel i Centar Velike zvijeri koji će se ubrzo otvoriti, a u Skradu zaštićeni krajolik Zeleni Vir s kanjonom Vražji prolaz te adrenalinski park u Kupjaku. Vrbovsko krasi kanjon Kamačnik i kupališna zona Klanac sa šetnicama u dolini rijeke Kupe. Svaka destinacija u Gorskog kotaru jedinstven je prirodni krajolik koji ljeti privlači ljubitelje prirode, planinarenja, brojne rekreativce i šetače, a zimi obitelji koje svaki dio iskoriste za sanjkalište, a ponegdje i za skijaško trčanje. Jedan od propulzivnijih oblika ponude je lovni turizam koji je zastupljen kroz cijeli Gorski kotar te uglavnom privlači strane turiste više platežne moći. Na jezerima i rijekama zastupljen je i ribolovni turizam. Tu su dakako i brojne manifestacije,  od vjerskih do kulturno-zabavnih i sportskih, koje privlače brojne domaće i strane posjetitelje.

40029544
Izvor: TZ Fužine

Koji su daljnji planovi u razvoju kroz strategiju TZ Gorskog kotara čiji ste predsjednik s jednogodišnjim mandatom? Je li je jedna godina dovoljna za realizaciju zadanih planova?

Strategija TZ Gorskog kotara ne smije i neće ovisiti o mandatu predsjednika. Svi mi imamo iste ciljeve i planove koje želimo ostvariti. Općina Fužine ima prvi mandat ove godine,  mijenjamo se po principu Vijeća EU, samo što smo se mi odlučili na godinu dana jer nam to bolje odgovara u području realizacije projekata. Na meni je da ove godine s koordinacijom gradonačelnika i načelnika Gorskog kotara, Turističkim vijećem TZ Gorskog kotara, budućim direktorom ili direktoricom te svim budućim zaposlenicima TZ Gorskog kotara složim bazu i da pokrenemo krucijalne aktivnosti u smjeru promocije i iniciramo aktivnosti u sklopu zacrtanog Master plana razvoja Gorskog kotara. Prvi, veliki korak, a to je osnivanje jedinstvene TZ realizirali smo krajem 2020., a sad se ekipiramo. Raspisan je natječaj za direktora/icu TZ Gorskog kotara koji će imati mandat za stvaranje svog tima te realizaciju strateških i operativnih planova, što ćemo budnim okom pratiti, a posebno u dijelu ostvarenja zacrtanih ciljeva. Buduću ekipu u TZ Gorskog kotara čeka dinamičan period, ali siguran sam da će uživati u svom radu.

Hoće li se promjenom nekih životnih vrijednosti, koje možemo vezati uz coronu, pojačati demografska slika Gorskog kotara i privući mlade obitelji? Ili barem povećati broj vikendaša koji bi nekoliko dana tjedno boravili u čistoj, netaknutoj prirodi ili radili iz svoje kućice za odmor?  

U Općini Fužine primijetili smo trend dolaska mladih obitelji koji u Gorskom kotaru vide kvalitetan, miran obiteljski  život, a svi su im glavni gradski centri blizu. Upravo zato smo i pokrenuli projekt POS stanova u koordinaciji s APN-om. Postoji velik interes mladih obitelji i za APN-ove stanove koje planiramo graditi u goranskom stilu, a Općina je osigurala zemljište. Dakako da će razvoj turizma u Gorskom kotaru biti motiv za privlačenje mladih obitelji za što se zalažu svi gradonačelnici i načelnici. To još uvijek nije onaj trend koji se može ostvariti i na koji ciljamo, ali ne posustajemo. Neumoljivi smo u tome da demografski revitaliziramo Gorski kotar, ali isto tako svjesni smo da je za to nužan gospodarski razvoj koji uključuje i turizam.

pexels-filipa-beroš-3768527

Putem našeg portala teklic.hr svaki dan i iz naše marketinško komunikacijske agencije Libra još u studenom 2019. godine slali smo pismo direktorici TZ Kvarnera i Županu Komadini da se TZ Primorsko goranske županije, koja ujedno jedina u Hrvatskoj ima toponim u nazivu, ne zove samo TZ Kvarnera nego TZ Kvarnera i Gorskog kotara. Tim više jer se stalno oslanjaju na priču „zeleno – plavo“, odnosno more i gorje. Nismo nikada dobili nikakav odgovor, a nismo niti vidjeli da su naš prijedlog usvojili. Smatrate li da je ta inicijativa vrijedna daljnjeg napora? Nebrojeno puta tako bi se čulo za Gorski kotar, što sve pomaže brendiranju destinacije, a Goranima bi se poručilo da netko misli i na njih, pojačalo bi to i njihovo samopouzdanje.

Nažalost, brojne su državne i županijske institucije doslovno slijepe na resurse s kojima raspolažu u Gorskom kotaru. To sljepilo, nažalost, diktiraju politika i privatni interesi. Mi ćemo iz pozicije TZ  Gorskog kotara biti neumoljivi u promjeni te devastirajuće optike. Tu smo svi gradonačelnici i načelnici Gorskog kotara jedinstveni, bez obzira na stranačku pripadnost. Vi svakako nastavite propitkivati županijski TZ zašto im je u nazivu samo Kvarner, a ne i Gorski kotar.

Koja je Vaša poruka državi i županiji po pitanju razvoja Gorskog kotara, pa tako i turizma?

Otvorite oči, promijenite smjer politika u interesu svih građanki i građana Republike Hrvatske. U silaznom smo trendu po svim kategorijama, u razvoju su nas prestigle zemlje EU koje su nekad bile daleko siromašnije i zaostalije od Hrvatske. Gorski kotar je potencijal kojeg zdravorazumska država i županija ne bi preskakale i zanemarivale, ali nažalost to svojim postupcima u kontinuitetu pokazuju.

Koji postotak goranskog stanovništva, prema Vašem mišljenju, može živjeti od turizma? I što bi prvo trebalo razvijati? Nije li to ipak jača gastro scena?

Gastronomska scena donekle sustavno živi od turizma, no u Gorskom kotaru turizam je još uvijek samo izvor dodatne zarade i nije primarna djelatnost kod velike većine lokalnih ugostitelja i iznajmljivača. To mijenjamo, korak po korak, polako, ali sigurno. Prvi veliki korak smo zajednički napravili, a svaki od gradonačelnika i načelnika Gorskog kotara u svojoj jedinici lokalne samouprave čini sve što je moguće da se pojačaju aktivnosti koje će potaknuti gospodarski impuls.

pexels-filipa-beroš-3768738

Koji program ste pripremili za nadolazeću sezonu proljeće-ljeto, što nas to lijepoga očekuje u predivnom Gorskom kotaru?

Za sada krećemo s postojećim turističkim resursima Gorskog kotara, ali primarno kroz jedinstvenu promociju koja će imati puno veću snagu od pojedinačne. Budući direktor/ica  TZ Gorkog kotara ima zadatak repozicionirati destinaciju u skladu s Master planom i zacrtanim  smjernicama turističkog marketinga. Gorski kotar je i s trenutnim resursima atraktivna turistička destinacija. Iz svog iskustva mogu reći da smo u Općini Fužine s kontinuiranom promocijom i ograničenim budžetom tijekom ljetne, a sada i zimske sezone, jako dobro pozicionirali Općinu koja se sada daleko bolje prepoznaje. Kad sve to uskoro objedinimo kroz TZ Gorskog kotara dobit ćemo promotivni raketni pogon.

Komentari