Evo koliko zapravo treba da prekinete određenu naviku

49

Od svakodnevnog pranja zubi do kave u 11 sati, svi imamo desetke navika koje nas provode kroz našu svakodnevnu rutinu. Neki su izvrsne – često se potiču tjedni posjeti teretani – drugi ne toliko, poput pušenja kutije cigareta dnevno ili prečestog biranja broja pizzerije.

Budući da svoje navike prepoznajemo kao korisna ili štetna ponašanja, često ih nastojimo oblikovati u skladu s njima. Ne nedostaje aplikacija osmišljenih da vam pomognu steći naviku, a mnoge su napravljene na pretpostavci da vam je potreban samo 21 dan.

Ovaj broj dolazi iz nadaleko popularne knjige Psiho-kibernetika, koju je Maxwell Maltz, plastični kirurg, primijetio da je njegovim pacijentima trebalo oko 21 dan da se naviknu na svoja nova lica. Međutim, prema studiji iz 2009. godine, vrijeme potrebno za stvaranje navike zaista nije tako jasno.

Istraživači sa Sveučilišnog koledža u Londonu ispitali su nove navike 96 ljudi tijekom 12 tjedana i otkrili da je prosječno vrijeme potrebno da se nova navika drži zapravo 66 dana. Nadalje, pojedinačna vremena varirala su od 18 do nevjerojatnih 254 dana. Poruka ovdje je da će, ako želite razviti novo ponašanje, trebati najmanje dva mjeseca i ne biste trebali očajavati ako se tri tjedna ne dogodi ništa – za većinu ljudi to jednostavno nije dovoljno.

Držite se toga duže i na kraju ćete imati naviku koju možete zadržati bez razmišljanja. Ali što je s pokušajem prekida neželjene navike? Ispostavilo se da dvije stvari – stvaranje i razbijanje navika – mogu biti prilično usko povezane.

Kako psiholog Timothy Pychyl objašnjava, to su dvije strane iste medalje: “Prestanak navike doista znači uspostavljanje nove navike, novog prepotentnog odgovora. Stara navika ili obrazac reagiranja još uvijek je postoji (obrazac reakcija neurona u mozgu), ali je manje dominantan (manje moćan).”

“Puno je lakše početi raditi nešto novo nego prestati raditi nešto uobičajeno bez zamjenskog ponašanja”, kaže neuroznanstvenik Elliot Berkman. “To je jedan od razloga zašto su pomagala za prestanak pušenja, poput nikotinskog flastera ili inhalatora učinkoviti.” Stručnjaci se slažu da nema uobičajenog vremenskog okvira za prekidanje navike, a pravi recept bit će kombinacija osobnosti, motivacije, okolnosti i navike u pitanju.

“Ljudi koji žele iskoristiti svoju naviku iz razloga koji su usklađeni s njihovim osobnim vrijednostima, promijenit će svoje ponašanje brže od ljudi koji to čine iz vanjskih razloga, poput pritiska drugih”, kaže Berkman.

Prema profesorici psihologije Susan Krauss Whitbourne, ponekad se navika može brzo prekinuti: “U ekstremnim slučajevima ta se navika može odmah prekinuti, na primjer ako se nasilno razbolite kada udišete dim cigarete ili vas autobus umalo udari kada dopisivanje i hodanje.” No, u većini slučajeva to će potrajati duže od toga perioda i vjerojatno biste trebali ustrajati barem dva mjeseca.

Da biste uspješno prekinuli naviku, morate razmisliti o svojoj najjačoj motivaciji koja će vas voditi dalje. Zamislite ‘zamjensko ponašanje’ za tu naviku, ali pripazite da je pozitivno – na primjer, česta zamka je zamjena pušenja. I budite strpljivi. Što duže imate naviku, to će vam trebati više vremena da je se riješite. “Dugogodišnje navike doslovno su utemeljene na neuronskoj razini, pa su snažne odrednice ponašanja”, objašnjava Berkman. “Dobra vijest je da su ljudi gotovo uvijek sposobni učiniti nešto drugo kad postanu svjesni te navike i dovoljno motivirani za promjenu.” Zato budite jaki, možete to i učiniti.

Izvor: Science Alert

Komentari