Često uređivanje noktiju moglo bi oštetiti DNK u vašim rukama

nokti

Poznato je da ultraljubičaste (UV) zrake uzrokuju rak kože pri visokoj izloženosti, a ipak je provedeno vrlo malo sigurnosnih istraživanja o lampama koje se koriste za sušenje laka za nokte u kozmetičkim salonima.

Sada je nova studija istraživača sa Sveučilišta Kalifornija San Diego i Sveučilišta Pittsburgh u SAD-u otkrila zabrinjavajuće dokaze o šteti koju ovaj previđeni izvor zračenja može uzrokovati našim rukama. LED sušilice laka za nokte izgledaju poput malih solarija za vaše ruke. Koriste UV svjetlo za brzo i čisto sušenje nekih vrsta lakova za nokte. Žarulja na LED sušilu za lak za nokte manje je intenzivna i ima drugačiji UV spektar od solarija, ali ono nekoliko zraka koje emitira i dalje lako prodire u kožu s nepoznatim rezultatima. Dok su prethodne studije pokazale malu ili nikakvu vezu između strojeva za sušenje noktiju i raka kože na populacijskoj razini, nova studija o molekularnoj strani stvari pokazala je neke zabrinjavajuće rezultate. Bioinženjer i glavni autor Ludmil Alexandrov kaže da prije studije “nije bilo nikakvog molekularnog razumijevanja o tome što ti uređaji rade ljudskim stanicama”.

Nalazi eksperimenta sugeriraju da UV svjetlo iz lampi za nokte može oštetiti DNK ljudskih i mišjih stanica na sličan način

Kad su petrijeve zdjelice mišjih i ljudskih stanica stavljene u sušilicu za lak za nokte na dvije sesije od 20 minuta (odvojene pauzom od sat vremena), oko 20 do 30 posto stanica je umrlo. U međuvremenu, 20 minuta izloženosti dnevno tijekom tri dana uzastopno ubilo je do 70 posto izloženih stanica. Za jednu manikuru, osoba drži svoje prste pod UV svjetlom oko 10 minuta ukupno. Izloženost u trenutnoj studiji bila je ekstremna u usporedbi s njom. Stanice koje su ostale nakon ukupnog razdoblja izlaganja pokazale su znakove oštećenja DNK i mutacije povezane s rakom kože. Iako ovi rezultati ne pružaju izravne dokaze o povećanom riziku od raka, oni ukazuju na to da bi mogla postojati značajna razina rizika. Tek treba utvrditi koliko točno često netko mora posjećivati salon za nokte da bi se izložio opasnosti.

Alexandrov i njegovi kolege pozivaju na odgovarajuće dugoročne epidemiološke studije kako bi se procijenilo mogu li se mehanizmi otkriveni testom pretvoriti u stvarnu štetu. Jedna od članica Alexandrovljevog laboratorija i prva autorica studije, Maria Zhivagui, bila je toliko uznemirena rezultatima da je odlučila prestati s redovitom manikurom s gel lakom. “Kad sam vidjela učinak zračenja koje emitira uređaj za sušenje gel laka i da zapravo mutira stanice čak i nakon samo jedne 20-minutne sesije, bila sam iznenađena”, kaže Zhivagui. Zhivagui je posebno oprezna. Za nju su mogući rizici veći od koristi. Ali to ne znači da svi moraju odmah prestati s manikurom s gel lakom. Čini se da je rizik od razvoja raka na rukama od UV svjetiljki za nokte vrlo nizak na razini populacije među onima mlađima od 65 godina. Neki su istraživači protumačili ove rezultate kao da “manikura s gelom ima malo ili nimalo rizika od kancerogenosti”.

Ali rizik za pojedinca je nešto što znanstvenici za rak još uvijek ne odbacuju. Zabrinuti kupci, kažu, trebali bi se namazati kremom za sunčanje prije manikure. Ili to ili bi trebali nositi rukavice s rupama na prstima. Dermatologinja Melissa Piliang s klinike Cleveland upozorila je 2021. da će se ljudi koji češće posjećuju salon za nokte vjerojatno suočiti s većim rizikom, ako takav postoji. Ako netko ide nekoliko puta godišnje, vjerojatno nema razloga za brigu. Ako idu jednom svaka dva tjedna, to bi moglo biti više razloga za zabrinutost. Godine 2009. dvije zdrave žene koje su redovito išle na manikuru i koje u obitelji nisu imale rak kože, iznenada su dobile rak kože na rukama. Dvije studije slučaja potaknule su istraživače na daljnje istraživanje zdravstvenih rizika sušilica za nokte.

Godine 2013. istraživači su potvrdili da je doza UV zračenja koju emitiraju UV lampe za nokte 4,2 puta jača od Sunca. Autori su zaključili da visoki intenzitet izloženosti zahtijeva daljnja istraživanja. Dok se ovi proizvodi reklamiraju kao sigurni, stvarnost je da postoji vrlo malo istraživanja o njihovim zdravstvenim rizicima, a studije slučaja nisu dovoljne da dokažu uzrok i posljedicu. Ali istraživači koje su angažirale tvrtke za testiranje proizvoda odgovorili su rekavši da nema “razloga za javnu uzbunu”. Doza UV svjetla koja se koristi u jednoj sesiji lakiranja noktiju trivijalna je u velikoj shemi stvari, tvrdili su. Autori rada iz 2013. ostali su čvrsti. U objavljenom prigovoru istaknuli su kako, za razliku od ostalih istraživača, nisu bili u sukobu interesa i samo su htjeli znati istinu.

Objavljena mišljenja temeljena na opservacijskim studijama malo su poboljšala naše razumijevanje zdravstvenih rizika koje UV lampe predstavljaju. Krajnje je vrijeme za neovisna epidemiološka istraživanja. “Vjerojatno je da će takvim studijama biti potrebno najmanje jedno desetljeće da se završe i da se potom informira šira javnost”, pišu Zhivagui, Alexandrov i kolege. U međuvremenu, na korisnicima je da odvagnu rizike i koristi.

L.B.