Burnout sindrom – sindrom modernog doba

Granice između pretjerane posvećenosti poslu i izgaranja na poslu su tanke

265

O njemu se još uvijek najčešće priča u kontekstu poznatih ličnosti, koje su, zahvaćene ovim sindromom, prisiljene napraviti stanku u karijeri ili, u težim slučajevima i prekinuti karijeru. No, fenomen burnout sindroma ne zahvaća samo filmske ili glazbene zvijezde. Naprotiv, sve je prisutniji u današnjem, užurbanom tempu života, kada pojedinci pod pritiskom nerealnih i neodgovarajućih zahtjeva radne okoline progresivno gube idealizam, energiju i motiviranost za radom.

Zbog burnout sindroma, sve češći izostanci sa radnog mjesta

Izgaranje na poslu ili burnout sindrom, po simptomima je sličan sindromu kroničnog umora, ali za razliku od umora, mijenja se i stav prema poslu. Umor, bezvoljnost, potpuna iscrpljenost – prvi su znakovi burnout sindroma. Često su navedeni simptomi popraćeni smetnjama spavanja, sluha ili bolovima u leđima.

Istraživanje Europske komisije o radnim uvjetima, Eurobarometar iz 2014 pokazuje snažan rast izgaranja na poslu, na ljestvici zdravstvenih problema povezanih sa poslom. Uz to, iz godine u godinu, bilježi se i snažan porast izostanaka sa radnog mjesta, vezanog uz navedeni sindrom.

Pojava i razvoj sindroma

U početku, oni koji su pogođeni burnout sindromom, pokazuju veliki žar za ciljeve u karijeri. Često se osjećaju nezamjenjivima i zanemaruju svoje osobne potrebe. Istovremeno, imaju osjećaj pomanjkanja slobodnog vremena, te neprestanog umora i iscrpljenosti. U drugoj se fazi osjećaj žara za ciljeve u karijeri postepeno zamjenjuje sa sve snažnijim osjećajem iscrpljenosti. Osobe postaju manje produktivne, sve češće su prisutne promjene raspoloženja, te nemogućnost opuštanja. Javljaju se unutrašnji nemir i nervoza, a u težim slučajevima i agresija. Zadnja faza razvoja burnout sindroma, obilježena je osjećajem odustajanja i manje vrijednosti. Osobe u ovoj fazi, postaju gotovo neprepoznatljive svojoj okolini.

Što možete učiniti kako biste izbjegli burnout sindrom?

U nastavku navodimo nekoliko korisnih savjeta, na koji način možete izbjeći sindrom izgaranja na poslu:

  • budite usredotočeni na rad, ali i argumentirajte svoje mišljenje
  • ne dopustite da vam posao zavlada životom – prekovremeni rad negativno će se odraziti na vašu radnu učinkovitost
  • naučite reći “NE”
  • naučite postaviti granice u poslu i držite ih se
  • ako je moguće, stvorite pozitivnu radnu okolinu
  • planirajte aktivnosti i organizirajte svoj dan
  • pokušajte stvoriti vrijeme za opuštanje i nemojte se odricati svojih hobija

Oni koji vjeruju da imaju razvijene neke od simptoma izgaranja na poslu, ovdje mogu provjeriti da li se zaista radi o burnout sindromu ili je riječ samo o prolaznom umoru.

 

Komentari