Gotovo polovica mladih ljudi nezadovoljna je izgledom svog tijela.
Društveni mediji samo su pogoršali probleme s izgledom tijela za mlade ljude, navodeći ih da se uspoređuju s drugima i teže često nedostižnim – i nezdravim – standardima ljepote.
TikTok, koji ljudima omogućuje stvaranje i gledanje kratkih videa, prikupio je više od milijardu korisnika. Platformom spremno kruži štetan sadržaj, uključujući videozapise koji veličaju neurednu prehranu i izrazito mršava tijela.
Budući da je većina korisnika TikToka mlada, istraživači su htjeli istražiti kako takav sadržaj utječe na sliku tijela mladih žena. Nova studija otkrila je da je gledanje samo osam minuta TikTok sadržaja usmjerenog na dijete, mršavljenje i tjelovježbu imalo trenutni negativan učinak na zadovoljstvo slikom tijela.
Imidž tijela i standardi ljepote
Istraživači su regrutirali 273 korisnice TikTok-a u dobi od 18 do 28 godina koje se identificiraju kao žene i nasumično ih rasporedili u dvije grupe. Osobe s prošlom ili trenutnom dijagnozom poremećaja prehrane bile su isključene iz studije.
Sudionicima u eksperimentalnoj skupini prikazana je 7-8 minuta kompilacija sadržaja “pro-anoreksije” i “fitspiration” preuzeta izravno s TikToka. Ovi videoisječci prikazuju mlade žene koje ograničavaju unos hrane i daju savjete za vježbanje i dijete, kao što je to primjerice detoksikacija sokovima za mršavljenje.
Sudionici u kontrolnoj skupini gledali su 7-8 minutnu kompilaciju TikTok videa s “neutralnim” sadržajem poput videa prirode, kuhanja i životinja.
Pomoću niza upitnika istraživači su mjerili razine zadovoljstva slikom tijela i stavove prema standardima ljepote prije i nakon što su sudionici gledali TikTok sadržaj.
Obje skupine prijavile su smanjenje zadovoljstva slikom tijela od prije do nakon gledanja videa. Ali oni koji su bili izloženi sadržajima koji promoviraju anoreksiju imali su najveći pad u zadovoljstvu slikom tijela. Također su doživjeli povećanje internalizacije standarda ljepote.
Internalizacija se događa kada netko prihvati vanjske standarde ljepote i identificira se s njima. Izloženost štetnom sadržaju društvenih medija ne rezultira uvijek štetom – slika tijela vjerojatno će patiti kada se taj sadržaj internalizira.
Prije video eksperimenta, istraživači su postavili sudionicima neka općenita pitanja o njihovoj upotrebi TikTok-a. Također su mjerili preokupaciju “zdravom” prehranom i simptome poremećene prehrane.
Otkrili su da su sudionici koji su koristili TikTok više od dva sata dnevno prijavili više poremećaja ponašanja u ishrani nego oni koji rjeđe koriste TikTok. Međutim, ta razlika nije bila statistički značajna. To znači da razlika između skupina nije dosegla prag potreban da bi istraživači zaključili da nije vjerojatno da je nastala slučajnošću.
Na ljestvici koja se koristi za ocjenjivanje simptoma poremećaja prehrane, sudionici koji su prijavili visoke (2-3 sata dnevno) i ekstremne (više od 3 sata dnevno) stope korištenja TikTok-a koriste prosječne rezultate neposredno ispod granične vrijednosti za klinički značajne simptome poremećaja prehrane.
Ovo sugerira da više od dva sata dnevno izlaganje TikTok sadržaju može biti povezano s neurednom prehranom, ali potrebna su daljnja istraživanja kako bi se to istražilo.
Štetan sadržaj je široko rasprostranjen
Sadržaj koji su istraživači pokazali sudionicima u eksperimentalnoj skupini široko se dijeli na TikTok-u. Trendovi prehrane, detoksikacije i prehrane s ograničenim sastojcima vuk su u janjećoj koži poremećene prehrane, dopuštajući da se kultura prehrane promijeni u “wellness” i “brigu o sebi”.
Ovaj sadržaj, uz fitspiraciju, često nagrađuje i gamificira pretjeranu tjelovježbu i neurednu prehranu.
Wellness influenceri na društvenim mrežama igraju važnu ulogu u normalizaciji sadržaja poremećaja prehrane i fitspiracije.
Ali hashtagovi kao što su #GymTok i #FoodTok omogućuju svakom korisniku TikTok-a stvaranje i konzumiranje sadržaja o svojim i tuđim dnevnim rutinama prehrane, transformacijama mršavljenja i rutinama vježbanja.
Štoviše, svakodnevni korisnici mogu gledati opasne videozapise povezane s prehranom bez reakcije koju bi slavne osobe ili poznati influenceri mogli dobiti zbog dijeljenja društveno neodgovornog sadržaja.
Ova studija promatrala je samo kratkoročne posljedice izloženosti ovoj vrsti sadržaja na TikTok-u. Potrebna su longitudinalna istraživanja kako bi istraživači vidjeli traju li negativni učinci koje su uočili tijekom vremena.
I dalje je teško cenzurirati
Korisnici TikTok-a imaju ograničenu kontrolu nad sadržajem kojem su izloženi. Budući da većinu svog vremena provode na personaliziranoj stranici “Za vas” formuliranoj algoritmom, korisnik ne mora pretraživati ili pratiti sadržaj o poremećenoj prehrani da bi mu bio izložen.
U istraživanju, 64% sudionika izjavilo je da su vidjeli sadržaj o poremećenoj prehrani na svojoj stranici Za vas. Primjeri mogu uključivati videozapise koji prikazuju prejedanje, upotrebu laksativa ili pretjeranu tjelovježbu.
Paradoksalno, traženje bodypositivity sadržaja može učiniti korisnike ranjivima na gledanje sadržaja o neurednoj prehrani.
Najvažnija stvar koju korisnici TikToka mogu učiniti jest da budu svjesni da praćenje ili traženje bilo koje vrste sadržaja vezanog uz hranu, tijelo ili tjelovježbu može dovesti do nenamjernog izlaganja iskrivljenim idealima tijela. Ograničavanje vremena na TikTok-u ograničit će izloženost, ali ova otkrića pokazuju da čak i manje od deset minuta može imati negativan učinak.
Izvor: Science Alert
Komentari