Znanstvenici otkrili uzrok ugrušaka nakon cijepljenja?

Znanstvenici u Njemačkoj tvrde da su otkrili uzrok rijetkih krvnih ugrušaka povezanih s cjepivima protiv koronavirusa Oxford / AstraZeneca i Johnson & Johnson i vjeruju da bi se cjepiva mogla izmijeniti kako bi se zaustavila ova neželjena reakcija.

Rolf Marschalek, profesor na sveučilištu Goethe u Frankfurtu koji vodi studije o rijetkim stanjima od ožujka, rekao je da je njegovo istraživanje pokazalo da problem leži u vektorima adenovirusa koje oba cjepiva koriste za isporuku genetskih uputa za protein. Mehanizam isporuke znači da cjepiva šalju sekvence DNA gena proteina u staničnu jezgru, a ne u citozolnu tekućinu koja se nalazi unutar stanice u kojoj virus normalno proizvodi proteine, rekli su Marschalek i drugi znanstvenici u preprint izdanju objavljenom u srijedu.

Kad uđu u staničnu jezgru, određeni dijelovi DNA proteina se spajaju ili dijele, stvarajući mutirane verzije, koje se ne mogu vezati za staničnu membranu tamo gdje se odvija važna imunizacija. Plutajući mutirani proteini stanice umjesto toga izlučuju u tijelo, što pokreće krvne ugruške u otprilike jednom od 100 000 ljudi, prema Marschalekovoj teoriji.

Suprotno tome, cjepiva na bazi mRNA, poput cjepiva koje su razvili BioNTech / Pfizer i Moderna, dostavljaju genetski materijal u staničnu tekućinu i on nikada ne ulazi u jezgru. “Sva cjepiva na bazi mRNA trebala bi predstavljati sigurne proizvode”, rekao je Marschalek za Financial Times.

Rijetka reakcija zgrušavanja krvi koja je omela stavljanje cjepiva u promet AstraZeneca i J&J zabilježena je kod 309 od 33 milijuna ljudi koji su primili cjepivo AstraZeneca u Velikoj Britaniji, uzrokujući 56 smrtnih slučajeva. U Europi su  142 osobe doživjele krvne ugruške od 16 milijuna primatelja cjepiva.

Kao odgovor na to upotreba cjepiva AstraZeneca ograničena je ili obustavljena u više od desetak zemalja. J&J je započeo s uvođenjem svog cjepiva u Europu s upozorenjem na naljepnici u travnju nakon kratkog odgađanja zbog zabrinutosti. Ali Marschalek vjeruje da postoji izravan “izlaz” ako programeri cjepiva mogu modificirati sekvencu gena koja kodira protein kako bi se spriječilo njegovo razdvajanje. J&J je već kontaktirao Marschalekov laboratorij kako bi zatražio smjernice i tražio je načine kako prilagoditi svoje cjepivo kako bi se spriječilo spajanje, rekao je.

Upute za šiljak proteina u J&J cjepivu već su bile manje sklone “spajanju” od upute za šiljak proteina u cjepivu AstraZeneca, čineći reakciju rjeđom, prema Marschaleku. U SAD-u, osam od 7,4 milijuna primatelja J&J-ovog cjepiva izvijestilo je o rijetkoj reakciji.

“J&J sada pokušava optimizirati svoje cjepivo. S podacima koje imamo u rukama možemo tvrtkama reći kako da mutiraju te sekvence, kodirajući protein šiljka na način koji sprječava neželjene reakcije spajanja.” J&J je rekao: „Podržavamo kontinuirano istraživanje i analizu ovog rijetkog događaja dok radimo s medicinskim stručnjacima i globalnim zdravstvenim vlastima. Radujemo se pregledu i dijeljenju podataka čim postanu dostupni. “

Neki su znanstvenici upozorili da je Marschalekova teorija jedna od mnogih i da su potrebni daljnji dokazi koji bi potkrijepili njegove tvrdnje. “Nedostaju dokazi koji bi pokazali uzročni lanac spoja proteina šiljka za događaje tromboze ”, rekao je Johannes Oldenburg, profesor transfuzijske medicine sa sveučilišta u Bonnu. “Ovo je još uvijek hipoteza koju treba dokazati eksperimentalnim podacima.”

Marschalek je rekao da je nalaze svog laboratorija predstavio institutu Paul-Ehrlich njemačke vlade i savjetodavnom tijelu zemlje za cijepljenje i imunizaciju. “Iznenadili su nas naši nalazi jer nitko nije razmišljao o problemu spajanja“, rekao je.

Izvor: FT