Trebate li stvarno piti 8 čaša vode dnevno?

40

Postoji mnogo neslaganja u nutricionizmu, ali postoji jedna tvrdnja o zdravlju koja izgleda da stalno izdržava test vremena – pravilo “8×8” (8 čaša vode po 8 unci). Smatra se da bismo dnevno trebali konzumirati osam čaša vode od 2 dcl. No, postoji li zapravo ikakvo istraživanje iza ove preporuke? Što je još važnije, koliko vode trebamo piti svaki dan? Odlučili smo saznati.

8 čaša vode dnevno. Potvrđena činjenica ili babska priča?

Smatra se da je pravilnik o unosu vode proizašao iz preporuke Nacionalne akademije medicine iz 1945. godine. Organizacija je savjetovala da prosječna osoba konzumira po 1 ml vode za svaku potrošenu kaloriju. To odgovara oko 2 dcl dnevno na 2000 kalorija.

Veliko istraživanje studija povezanih s unosom vode, autora Heinza Valtina, nije otkrilo konkretna znanstvena izvješća koja bi zaključila da je ovo pravilo definitivno točno. Autor ovog pregleda zapravo je pronašao nekoliko studija koje upozoravaju na potencijalne opasnosti od pridržavanja preporuke „8×8“. Kao prvo, može slučajno izazvati hiponatremiju, stanje uzrokovano prekomjernim pijenjem vode. Drugo, s psihološke strane, može izazvati osjećaj krivnje kod ljudi koji ne ispunjavaju tu mjeru.

Preporučeni unos vode.

Kako se ispostavilo, uistinu ne postoji jedinstvena preporuka za unos vode. Dok trenutni prehrambene smjernice savjetuju unos od oko 9 šalica dnevno za žene i 13 šalica za muškarce, zahtjevi za tekućinom mogu također varirati ovisno o dobi, razini aktivnosti, pa čak i klimi u kojoj živite.
Evo još jednog dijela slagalice: konzumiramo vodu iz hrane i drugih pića tijekom dana. Umjerena konzumacija napitaka poput kave i čaja zapravo nema negativan utjecaj na razinu hidratacije – i može se smatrati bitnim čimbenikom u dnevnom unosu vode. Osim toga, proizvodi kao što su lubenica, celer i zelena salata s visokim sadržajem vode doprinose dnevnom unosu. Čak i meso, riba i jaja mogu pridonijeti unosu vode.
Kada je riječ o vodi za piće, najbolje je samo pratiti svoj organizam. Pijte kada ste žedni i prestanite kad niste. Držanje bočice za vodu za višekratnu upotrebu uz vas je jednostavan način da ostanete hidratizirani – a također može spriječiti pretjerivanje u sokovima i drugim slatkim pićima. Čisto da znate, mineralna voda se generalno gleda kao obična voda, ali to ne uključuje razne mineralne “s okusima” koje su danas dostupne.

Zašto je voda korisna?

Hidratantni učinak vode pomaže u održavanju pravilnog probavnog sustava, potiče zdravu kožu, sprječava glavobolje i održava vaš um oštrim. Neke studije povezuju redovitu potrošnju vode sa smanjenim rizikom za nekoliko kroničnih bolesti. Međutim, najvažnija korist od svega je što nas voda održava živima. Bez nje ne možemo preživjeti više od nekoliko tjedana.

Kako prepoznati da ste dehidrirali?

Iako je intenzivna žeđ najočitiji znak, postoji nekoliko drugih koji bi mogli značiti da je potrebno povećati unos vode.Budući da je mozak sastavljen od 80 posto vode, glavobolje su zapravo jedan od prvih znakova dehidracije.Dehidracija može uzrokovati smanjenje mozga, smanjeni protok kisika i krvi, te naposljetku bolno oticanje i upalu. Suha koža, oči ili usta, kao i tamna mokraća, također su uobičajene nuspojave ako ne pijete dovoljno vode.Niska energija, grčevi u mišićima i osjećaj dezorijentiranosti česte su nuspojave nakon duljeg razdoblja preniskog unosa vode.

Može li voda pomoći da izgubite težinu?

Neke studije su pronašle vezu između potrošnje vode i povećanja metabolizma, procjenjujući da bi pijenje dvije litre vode  dnevno moglo dovesti do gubitka dodatnih 96 kalorija. Naš status hidratacije utječe na naše znakove gladi, što znači da često možemo zamijeniti glad za žeđ ako smo dehidrirani. Budući da dio našeg unosa vode dolazi iz hrane, naš mozak može se prevariti misleći da smo gladni kada nam treba samo velika čaša H2O. Čaša voda oko 30 minuta prije obroka može vam pomoći da unesete manje kalorija tijekom obroka. Međutim, ispijanje više vode nije čarobni alat za mršavljenje i ne bi se smjelo koristiti u tu svrhu. Konzumiranje zdrave prehrane i redovita tjelovježba uvijek su najbolje alati za gubitak i održavanje težine.

Možete li popiti previše vode?

Da – i pretjerana potrošnja vode može predstavljati ozbiljan zdravstveni rizik. Iako je neuobičajena, hiponatremija je stanje izazvano prekomjernom potrošnjom vode gdje razina natrija u krvi postaje preniska. Simptomi hiponatremije uključuju vrtoglavicu, nadutost, glavobolje i mučninu. Ako vam je urin često bezbojan, a posjeti kupaonici svaki dan u dvoznamenkastim brojevima, možda pretjerujete. Zapamtite: postoji mnogo čimbenika koji se računaju kao unos vode. Prisiljavati se da pijete vodu tijekom dana – osobito ako niste žedni – jednostavno nije zdravo.