Danas, u utorak, 25. svibnja, na Pomorskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci predstavljen je projekt Maritime Environment-friendly TRanspOrt systems – METRO, financiran iz programa prekogranične suradnje Interreg V-A Italija-Hrvatska 2014.-2020.
Riječ je o projektu usmjerenom na istraživanje i unaprjeđenje hibridnog i električnog trajektnog prijevoza i novih plovidbenih ruta sjevernog Jadrana. Ovaj zeleni vid pomorskog prijevoza značajan je za smanjenje zagađenja mora, očuvanja prirodnih bogatstava Jadrana te poticanja održivog razvoja pomorskog prometa kao i njegove sigurnosti. Zelena energija u trajektnom prijevozu idealna je za plovne dionice u sjevernom Jadranu čime će sigurno doprinijeti i razvoju održivog turizma ovog područja pa i šire.
Osnovni cilj projekta, poboljšanje održivosti okoliša u pomorskom prijevozu, s posebnim osvrtom na turističke veze na području sjevernog Jadrana, nastojati će se postići i s tehnološkog stajališta kroz razvoj hibridnih rješenja za R-Pax brod i dvostrani trajekt, kao i s logističkog stajališta kroz definiranje novih ruta između luka sjevernog Jadrana te studiju o prilagodbi infrastrukture za napajanje električnom energijom u manjim pristaništima odnosno mogućnosti izgradnje punionica za hibridna i električna plovila.
O značaju projekta i njegovim rezultatima te doprinosu danas su govorili predstavnici projektnih partnera iz Hrvatske: doc.dr.sc. Aleksandar Cuculić s Pomorskog fakulteta u Rijeci te Darin Majnarić, mag.ing.nav.arch., prof. dr. sc. Roko Dejhalla i Ivan Sulovsky, mag.ing.nav.arch. s Tehničkog fakulteta u Rijeci.
Prema riječima doc.dr.sc. Aleksandra Cuculića s Pomorskog fakulteta, direktni pozitivni učinak ovog projekta je reduciranje ili potpuna eliminacija emisija ispušnih plinova za vrijeme boravka trajekta u luci, čime se smanjuje i dokazani štetni utjecaj prometa na ljudsko zdravlje i okoliš.
Prof.dr.sc. Roko Dejhalla dodao je da se svijet okreće čistim tehnologijama, odnosno rješenjima kojima se moraju smanjiti ispuštanja stakleničkih plinova, a pomorski prijevoz u tome ne može biti iznimka. Radi se o jednom velikom izazovu za pomorski prijevoz, a taj je izazov ujedno i veliki izazov za brodograđevnu industriju.
Projekt osim snažne ekološke ima i značajnu gospodarsku komponentu. Doc.dr.sc. Cuculić pojasnio je da hrvatske tvrtke mogu imati direktne koristi od uvođenja postojećih rješenja. Prije svega to su brodogradilišta kojima je ovo prilika da se uključe u postojeće trendove, a kako se radi o tehnologijama koje promoviraju upotrebu obnovljivih izvora energije i ekološki prihvatljivih rješenja, za očekivati je da će tehnološkim i IT tvrtkama biti lakše doći do sredstava za ulaganje u razvoj kroz EU projekte i državne subvencije.
Detaljnije o projektu
Projekt Maritime Environment-friendly TRanspOrt systems (METRO) započeo je s provođenjem 2019. godine, a financiran je iz programa prekogranične suradnje Interreg V-A Italija-Hrvatska 2014.-2020.
Projekt METRO bavi se raznim izazovima, poput potrebe za integriranijim, učinkovitijim i održivijim pomorskim vezama između prihvatljivih teritorija, potrebom smanjenja prometnih gužvi uzrokovanih turističkom sezonom i potrebom rješavanja kontinuiranog nedostatka konkurentnosti poduzeća u brodogradnji.
U projekt su uključeni partneri iz Italije (Università degli studi di Trieste – Dipartimento di Ingegneria e Architettura kao vodeći partner, Wärtsilä Italia S.p.A., Autorità di Sistema Portuale del Mare Adriatico Orientale), te Hrvatske (Tehnomont brodogradilište Pula d.o.o., Tehnički fakultet Sveučilišta u Rijeci, Pomorski Fakultet Sveučilišta u Rijeci te Istarska razvojna agencija – IDA d.o.o.). Trajanje projekta je do 31. prosinca 2021. godine, a ukupna vrijednost projekta iznosi 2.959.605,20 EUR.
Glavni rezultat projekta METRO bit će poboljšana kvaliteta, sigurnost i ekološka održivost pomorskog prijevoza za turističke namjene na sjevernom Jadranu, ostvarena putem jačanja razmjene znanja između akademskih partnera i partnera iz industrije. U Hrvatskoj su to Pomorski i Tehnički fakultet Sveučilišta u Rijeci odnosno Tehnomont brodogradilište Pula i Istarska razvojna agencija, te stvaranju tehnološkog i tehničkog okvira za usvajanje održivih oblika prijevoza.
Pomorski fakultet u Rijeci u okviru projekta METRO sudjeluje kao vodeći partner na radnim paketima „Technical infrastructure and regulatory scenario“ te „Application to Multimodal Transport and Routes“ u koje su još uključeni Università degli studi di Trieste, Wärtsilä Italia S.p.A., Tehnomont brodogradilište Pula d.o.o., Autorità di Sistema Portuale del Mare Adriatico Orientale te Istarska razvojna agencija d.o.o..
Istraživanja i studije koje se u sklopu projekta provode na Pomorskom fakultetu odnose se na sustave za punjenje baterija u trajektnim lukama te pregled meteoroloških i oceanografskih značajki šireg područja linije Brestova-Porozina koji uključuje Kvarner, prolaz Vela vrata i Riječki zaljev te linije Split Ancona koji uključuje prilazne plovne putove luke Split (Drvenički kanal i Splitska vrata), otvoreni srednji Jadran te prilaz luci Ancona.
Tehnički fakultet u Rijeci u projektu METRO sudjeluje u okviru radnog paketa „Hybrid Vessels Study and Demonstrators“ u koji su još uključeni Università degli studi di Trieste, Wärtsilä Italia S.p.A. i Tehnomont brodogradilište Pula d.o.o. Aktivnosti Tehničkog fakulteta kao projektnog partnera usko su vezane uz projekte brodova, a posebno se odnose na strukturu i hidrodinamiku trupa trajekta s obostranim ukrcajno-iskrcajnim rampama i Ro-Pax trajekta.
Komentari