NASA potvrdila da na Mjesecu postoji voda koju bi astronauti mogli koristiti

Voda na Mjesecu može biti obilnija i dostupnija nego što se prije mislilo, što bi moglo biti dobra vijest za buduće astronaute.

Paul Hayne sa sveučilišta Colorado u Boulderu i njegov tim koristili su slike kamera i mjerenje temperature snimljene NASA-inim Lunar Reconnaissance Orbiterom za mapiranje hladnih, trajno zasjenjenih područja na Mjesecu, za koja se smatra da su mjesta na kojima će najvjerojatnije biti led zbog nedostatka izlaganja sunčevoj svjetlosti.

Iako je bilo mnogo dokaza o prisutnosti vode na Mjesecu, prije se smatralo da su ove “hladne jame” ograničene na duboke kratere široke kilometre. Međutim, tim je otkrio da postoje i mikrohladne jame – područja na veličini metra i milimetra koja su trajno zasjenjena i koja bi mogla sadržavati pristupačniji led. Sveukupno, istraživači procjenjuju da hladne jame zauzimaju oko 40 000 četvornih kilometara, odnosno oko 0,1 posto mjesečeve površine.

“Vidimo milijarde i milijarde ovih hladnih jama na mjerilima kakve nismo vidjeli prije”, kaže Hayne. „To pruža priliku za puno lakše vađenje leda. Mislimo da je ovo revolucionarno u smislu onoga što će biti moguće astronautima na Mjesecu.”

Zasebna studija dodatno je potvrdila prisutnost vodenog leda (H2O), a ne hidroksila (OH), što prethodna opažanja nisu mogla razlikovati. Casey Honniball iz NASA-inog centra za svemirske letove Goddard u Marylandu i njezini kolege koristili su agencijski teleskop SOFIA, koji je postavljen na avion kako bi dobio jasniji pogled kroz Zemljinu atmosferu i kako bi uočili spektralni potpis jedinstven za vodu. “Vrištala sam od uzbuđenja”, kaže Honniball.

Honniball kaže da su očitanja u skladu s prisutnošću pojedinačnih molekula vode ugrađenih u zrna unutar mjesečeve površine. “Očekuje se da će ovaj oblik vode biti raširen na površini”, kaže ona. “Voda je ključna za ljudski život, ali je skupo prenošenje vode u svemir”, kaže Honniball. “Pronalaženje vode na Mjesecu može značiti da možemo iskoristiti vodu koja je tamo nasuprot donošenju vode sa sobom.”

Ali još uvijek nije jasno koliko je voda u ovom obliku stabilna tijekom dugih razdoblja, kaže William Bottke s jugozapadnog istraživačkog instituta u Koloradu. “Astronauti bi također mogli imati velikih poteškoća s vađenjem ove vode”, kaže on. “Na primjer, da bi napunili bocu, astronauti će možda trebati obraditi tisuće kilograma kamenja.”

Izvor: New Scientist