Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé i Unilever proizvodima od plastike prekriju 83 nogometna igrališta svaki dan

28

Četiri globalna proizvođača pića odgovorni su za više od pola milijuna tona plastičnog zagađenja u 6 zemalja svake godine što je ekvivalentno za pokrivanje 83 nogometna igrališta dubine do 10 centimetara svaki dan. Nevladina organizacija Tearfund izračunala je emisiju stakleničkih plinova otvorenim paljenjem plastičnih boca, vrećica i kartona koje proizvode Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé i Unilever samo u zemljama u razvoju gdje se otpadom loše upravlja.

Uzimajući uzorak od 6 zemalja u razvoju – Kina, Indija, Filipini, Brazil, Meksiko i Nigerija, NVO procijenila je izgaranje plastične ambalaže koju tvrtke stavljaju na tržište stvaraju 4, 6 milijuna tona ugljičnog dioksida što je ekvivalentno emisijama iz plinova 2 milijuna automobila. Ove zemlje izabrane su iz razloga što su velika tržišta u razvoju. Vreće, boce i kartoni koji se prodaju u tim zemljama često završe tako da se spaljuju ili bacaju. Ironija je da su 4 velike spomenute tvrtke protiv klimatskih promjena, a malo ili uopće ne spominju emisije iz odlaganja svojih proizvoda i ambalaže: „Ove tvrtke nastavljaju prodavati milijarde proizvoda u bocama, vrećicama i paketima za jednokratnu uporabu u zemljama u razvoju. I to rade unatoč znanju da: se otpadom u tim kontekstima ne upravlja pravilno, pakiranje stoga postaje zagađenje, a takvo zagađenje nanosi ozbiljnu štetu u okolišu i zdravlju ljudi. Takvi postupci s takvim znanjem, moralno su neoborivi.“

Organizacija poziva kompanije da hitno pređu na višekratnu ambalažu za ponovo punjenje i višekratnu uporabu umjesto vrećica i plastičnih boca. Istraživanjem je utvrđeno da su emisije nastale otvorenim izgaranjem plastične ambalaže Coca-Cole, Nestléa, PepsiCo-a i Unilevera na uglovima ulica, otvorenim odlagalištima i u dvorištima.

Coca-Cola stvara najveće zagađenje plastikom, točnije stvara 200 00 tona plastičnog otpada što je 8 milijardi boca koje se svake godine spale ili odbace. To je jednako pokrivanju 33 nogometna igrališta dnevno. PepsiCo stvara 137 000 tona plastičnog zagađenja godišnje što je dovoljno za pokrivanje 22 nogometna igrališta dnevno. Nestlé ostavlja otisak zagađenja od 95.000 tona godišnje ili pokriva 15 nogometnih igrališta dnevno. Unilever stvara 70 000 tona plastike godišnje i pokriva više od 11 nogometnih igrališta dnevno.

Globalna proizvodnja plastike povećava se, a smatra se da će se u idućih 10 do 15 godina udvostručiti i posljedično stvarati veće plastično zagađenja, povećane emisije ugljika i smrtonosne zdravstvene posljedice za ljude u najsiromašnijim zemljama svijeta.

Direktorica globalnog zagovaranja i utjecaja na Tearfund dr. Ruth Valerio istakla je: „Ove tvrtke prodaju plastiku uz puno znanje da će ona biti spaljena ili bačena u zemlju u razvoju – krše krajolik, doprinose klimatskim promjenama i štete zdravlju najsiromašnijih ljudi na svijetu. Coca-Cola, Nestlé, PepsiCo i Unilever u svojim obvezama klimatskih promjena malo ili nimalo spominju emisije iz odlaganja svojih proizvoda ili ambalaže. Te tvrtke imaju moralnu odgovornost za odlaganje proizvoda koje i dalje pumpaju u zemlje u razvoju bez odgovarajućeg sustava gospodarenja otpadom.“

Premještanje modela za ponovno punjenje i ponovno korištenje je moguće. Postoje donositelji odluka koji su spremni razmišljati izvan plastične kutije za jednokratnu uporabu. Tearfund poziva tvrtke da drastično smanje proizvodnju i prodaju plastične ambalaže za jednokratnu uporabu i prijeđu na modele za ponovnu uporabu i višekratnu uporabu.

NVO za tvrtke zahtijeva: Izvijestite o broju jedinica plastičnih proizvoda za jednokratnu upotrebu koje koristite i prodajete u svakoj zemlji do kraja ove godine. Do 2025. godine smanjite taj iznos na pola za svaku zemlju i umjesto toga koristite ekološki održive metode dostave poput spremnika za ponovno punjenje i višekratnu uporabu. Reciklirajte plastiku za jednokratnu uporabu osiguravajući da se do 2022. godine sakupi svaka prodana plastika. Vratite svoje dostojanstvo kroz suradnju sa sakupljačima otpada na stvaranju sigurnih radnih mjesta.

Glasnogovornica Nestléa rekla je: „Postavili smo obvezu da ćemo do 2025. godine napraviti 100% ambalaže koja se može reciklirati i ponovo upotrijebiti. Radimo na uklanjanju plastike koja se ne može reciklirati i ulažemo u inovativne, alternativne sustave isporuke uključujući masovnu upotrebu, ponovnu upotrebu i mogućnosti dopunjavanja.“

Glasnogovornik Unilevera rekao je: “Obvezali smo prepoloviti upotrebu djevičanske plastike u ambalaži u samo pet godina i smanjiti ukupnu upotrebu plastike za više od 100 000 tona. To zahtijeva temeljno promišljanje u našem pristupu pakiranju i proizvodima, a kako govorimo, pilotiramo različite formate ponovne uporabe i dopunjavanja u cijelom svijetu kako bismo mogli testirati, naučiti i proširiti ova rješenja.”

Glasnogovornik PepsiCo-a rekao je: „Radimo na smanjenju količine plastike koju koristimo i postavili smo cilj da do 2025. godine u izvoru plastike smanjimo sadržaj djevičanske plastike za 35 posto. Između srpnja 2018. i 2019. obećali smo više od 51 mil. USD za globalna partnerstva namijenjena povećanju stope recikliranja kako bismo podržali kružno gospodarstvo.”

Glasnogovornica Coca-Cole rekla je: “Mi smo apsolutno posvećeni osiguravanju održivosti ambalaže u kojoj opslužujemo svoje proizvode i usmjereni smo na daljnji napredak na ekološki dizajn i inovacije naše ambalaže. Kao dio brojnih globalnih obveza, obvezali smo se da ćemo dobiti svaku bocu za svaku prodanu do 2030. godine, s ciljem da osiguramo da svaka plastična boca sadrži najmanje 50% reciklirane plastike do 2030.”

3000 (1)

Royda Joseph ima 32 godine. Ima troje djece i živi sa svojom obitelju u zajednici koja se nalazi pored deponije smeća Pugu Kinyamwezi u Tanzaniji. Životi njezine obitelji ugroženi su utjecajem zagađenja sa smetlišta. Često se pali plastika, a prašina i otpad šire se zajednicom privlačeći ogromne količine muha. Između 400 000 i milijun ljudi svake godine umre u zemljama s niskim i srednjim dohotkom zbog bolesti povezanih s plastičnim i drugim loše upravljanim otpadom.

Joseph je rekla da utjecaj izgaranja otpada osjeća njezina obitelj svaki dan. Kaže: „Deponija se pali svaka 2 dana. Ponekad kad se pali, dim je toliko mračan i ogroman da ne možete vidjeti osobu pred sobom ili kuću pored vas. Zbog tog dima imam problema s disanjem i kašljem kao i probleme s očima. Djeca također imaju puno problema s disanjem: puno kašljaju. Kad je stvarno loše, nema šanse da se nosite s time bez odlaska u bolnicu. Dim i vjetra dolaze kad je vrijeme suho. Kad deponija gori, može proći i jedan do dva sata dok ne pozovu vatrogasce da dođu ovdje i pokušaju zaustaviti to. To je tako loše. Ponekad zbog prometa to traje i dva do tri sata. Mnogo puta kad je deponija zapaljena i jako je loše, kad je dim tako gust, na neko vrijeme se premještam s rođacima.“

Joseph mora ponekad napustiti svoj dom zbog gustoće dima. Zabrinuta je i za budućnost svoje djece: „Zabrinuta sam zbog zdravlja svoje djece jer uvijek kad je jako suho, dim uvijek dolazi. Sigurna sam da će dugoročno razviti zdravstvene komplikacije.“

Izvor: The Guardian

Komentari