Bliži nam se Black Friday! Znate li što je to uopće?

22

Black Friday i Cyber Monday, odnosno crni petak i cyber ponedjeljak, dva su dana u godini koja su se počela smatrati praznicima za shopping. Na Black Friday trgovine svojim kupcima nude ogromne popuste, nevjerojatne ponude i rasprodaje, dok se na cyber ponedjeljak ti popusti sele na online kupovinu.

Ove godine ti kupcima dragi dani biti će 29. studenog (petak) i 2. prosinca (ponedjeljak).

No kako i zašto su uopće nastali, tko je s njima započeo i kada saznali smo za vas

Oba dana krenula su u SAD-u i izravno su vezana uz njihov Dan zahvalnosti. Crni petak naziv je dana za kupovinu nakon Dana zahvalnosti. Prvotno se zvao Crni petak jer je ogroman broj kupaca koju su nahrupili u trgovine uzrokovao prometne nesreće, a ponekad su gužve čak rezultirale i nasiljem. Policija je skovala frazu kako bi opisala užase u pješačkom i automobilskom prometu u trgovačkim područjima u gradskim centrima.

Povijest Crnog petka pokazuje da je on sam po sebi, i prije popusta i prije crnog imena, nosio povećani broj kupaca u trgovine. Pedesetih godina prošlog stoljeća ljudi su počeli na poslu spajati dan nakon Dana zahvalnosti kako bi produžili vikend. Budući da su prodavaonice bile otvorene, oni koji su igrali na sigurno obično bi taj vikend započeli s blagdanskom kupovinom.

Philadelphijska policija koristila je izraze Crni petak i Crna subota za opisivanje prometnih gužvi koje su se dogodile dva dana nakon Dana zahvalnosti 1961.

Kada je Crni petak postao pozitivno ime?

Trgovci na malo nisu cijenili negativnu konotaciju povezanu s tim danom u tjednu. Imali su i pravo, s obzirom na to da su mediji taj izraz koristili najčešće za opisivanje padova na burzi. Na primjer, crni ponedjeljak naziv je koji su novinari dali 19. listopada 1987. Tog dana industrijski prosjek Dow Jones pao je za 23%.

Drugi mračni dan, Crni četvrtak, dogodio se 24. listopada 1929. To je bio dan koji je nagovijestio početak Velike depresije. Trgovci su željeli da naziv “Crni petak” znači nešto pozitivno.

Petak nakon Dana zahvalnosti bio je jedan od najprofitabilnijih dana u godini. Inače, računovođe koriste crnu boju za označavanje dobiti prilikom svakog dnevnog unosa u knjige. A crvenu boju koriste za označavanje gubitka.

Dakle, Crni petak znači profitabilan dan u trgovini. Maloprodajna potrošnja čini gotovo  70% američkog bruto domaćeg proizvoda. Prodavači su usvojili ime, ali ovaj put kako bi istaknuli svoj uspjeh. Kako bi potaknuli veći broj ljudi na kupovinu, ponudili su ogromne popuste dostupne samo tog dana.

Najgore nasilje na Black Friday

Gužve na crni petak još uvijek stvaraju glavobolju policiji. Od 2010. godine, nasilje na taj dan rezultiralo je s 12 smrtnih slučajeva i 117 ozlijeđenih. Američke države s najviše nasilja na crni petak su Arkansas, Tennessee, Zapadna Virdžinija, Sjeverna Karolina i Alabama. S druge strane, najsigurnija praznična kupovina je u Vermontu, Oregonu, Rhode Islandu, Pensilvaniji i Wisconsinu.

Najgori crni petak dogodio se 2008. godine kada je čovjek dosalovno zgažen do smrti u njujorškom Walmartu. Unatoč težini od impresivnih i 150 kilograma, privremeni radnik Jdimytai Damour umro je od gušenja prilikom gužve u trgovini. Najmanje 2.000 ljudi provalilo je vrata zarobivši Damura u predvorju. Jedanaest ostalih kupaca također je ozlijeđeno, uključujući jednu trudnicu.

Čini se da se najviše nasilja iz Crnog petka događa upravo u Walmartu. Jedan od razloga je sigurno i to što je Walmart najveći američki maloprodajni lanac, pa ima više lokacija. Poznato je i po tome što ima najbolje ponude za Balck Friday.

Komentari