Prva u nizu izložbi iz programa Rijeke – EPK 2020: Izložba “D’Annunzijeva mučenica” – suočavanje Rijeke s povijesnim silama moći

13
Djevojčica s D'Annunzijevim arditima u Rijeci

Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka i Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture predstavljaju izložbu  “D’Annunzijeva mučenica – L’olocausta di D’Annunzio” koja se točno na stotu godišnjicu D’Annunzijeve okupacije Rijeke, 12. rujna 2019. u 19 sati, otvara u Guvernerovoj palači u Rijeci.

D’ Annunzijeva mučenica je ujedno i prva značajna izložba koja čini sastavni dio programa Rijeke – Europske prijestolnice kulture za 2020. godinu. Autorice izložbe su Tea Perinčić i Ana–Maria Milčić dok dizajn izložbe potpisuju Sanjin Kunić i Nikolina Radić Štivić.

Konferencija za medije – najava izložbe D’Annunzijeva mučenica

Na današnjem je predstavljanju izložbe ravnateljica Muzeja Nikolina Radić Štivić naglasila kako izložba donosi tumačenje D’Annunzija iz humanističke pozicije suvremenog antifašizma na kojem je izgrađena moderna Europa.

Projekt Europske prijestolnce kulture promiče vrijednosti suvremene Europe, ujedinjene i jake u svom zajedništvu, koje su suprotstavljene i povijesnom i suvremenom fašizmu. Izložba o D’Annunziju tako ukazuje na vrijednosti koje zastupa i riječki projekt Europske prijestolnice kulture 2020.

Suočavanje Rijeke s teškim razdobljem prošlosti
Kontroverzni talijanski vojskovođa i preteča fašističke ideologije, Gabriele D’Annunzio, s paravojnim je postrojbama 12. rujna 1919. godine okupirao Rijeku proglasivši je svojevoljno dijelom Kraljevine Italije.   D’Annunzijev dolazak i boravak u Rijeci dogodio se na poziv riječkih iredentista koji su zagovarali pravo da proglase Rijeku talijanskom. Ubrzo se pokazalo koliko je to bilo destruktivno za tadašnju kulturnu i gospodarsku stabilnost Rijeke. Grad koji je bio izrazito multietnički, odjednom odriče prava svima onima koji se ne izjašnjavaju Talijanima i suprotstavljaju ideji o samo talijanskoj Rijeci. Naročito su Hrvati bili na meti D’Annunzijevih paravojnih riječkih postrojbi. Tako je o kontekstu izložbe danas govorila njena autorica Tea Perinčić. – U 16 mjeseci ovakvog režima u Rijeci, koja je osim toga bila i pod embargom, D’Annunzio je do krajnjih granica iscrpio grad.

Izložba u riječkom Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka nudi specifičan pogled na D’Annunzijev boravak u Rijeci i to iz perspektive žena koje su u to vrijeme živjele u Rijeci, onih koje su u Rijeku došle iz Italije sa ili za D’Annunzijem i onih koje su mu bile ljubavnice.

Rijeka se na izložbi razmatra i kao ženska figura u pojedinim likovnim djelima futurističkih umjetnika poput Marinettija, Carre i Buzzija.  Prateću ikonografiju čine i reprodukcije karikatura iz satiričkog hrvatskog onodobnog časopisa Koprive a koji Rijeku, Italiju i tadašnju Jugoslaviju prikazuju kao žene. Naime, Rijeka je na ovoj izložbi personificirana mučenica u liku žene, baš kao što su je kroz lik žene u to vrijeme prikazivali i talijanski futuristi.

Izložba je postavljena u Bijelom salonu koji je bio oštećen u vrijeme borbi između regularne talijanske vojske i D’Annunzijevih postrojbi, odnosno u vrijeme tzv. Krvavog Božića 1920. Mjesto oštećenja u Bijelom salonu također se prikazuje u postavu izložbe.

Kako naglašava autorica izložbe – Cijeli je koncept izložbe sažet u pojmu ‘mučenica’ – città olocausta – a Rijeka je grad koji je nakon D’Annunzijeva odlaska ostao izmučen kao i mnoge žene u njegovom životu.

Obersnel: Odbojnost prema idejama suvremenog fašizma, isključivosti i agresije

O izložbi je danas govorio i riječki gradonačelnik Vojko Obersnel koji je podsjetio da je Gabrielle D’Annunzio u svojoj riječkoj epizodi pomogao tadašnjem talijanskom nacionalizmu, a istovremeno je, sa svojom „impresa di Fiume“, ondašnju Italiju gurnuo u poziciju žrtve, otvarajući vrata Mussoliniju i njegovu fašističkom ulasku u Rim 1922. Fašizam je, nažalost, u tadašnjoj Italiji utro put imperijalizmu koji je umalo uništio cijelu naciju.

Ova izložba treba nas, uz podsjećanje na ove činjenice, opremiti snažnom odbojnošću prema idejama suvremenog fašizma, isključivosti i agresije”, naglasio je Obersnel.

Obersnel je istaknuo i da je kao gradonačelnik Rijeke, grada koji nosi titulu Europske prijestolnice kulture, ponosan što se ovom izložbom šalje jasna i odgovorna antifašistička poruka temeljena na vrijednostima na kojima je izgrađena suvremena Europa.

Pročelnica Odjela za kulturu Primorsko-goranske županije Sonja Šišić, naglasila je da su izložbe koje govore o povijesti Rijeke i primorsko-goranskog kraja dobrodošle jer educiraju publiku, podsjećaju na sve što je vrijedno i važno ne zaboraviti.

Vjerujem da će Riječani sa zanimanjem posjetiti naš Muzej, zahvaljujem i čestitam našim vrijednim i kreativnim muzealcima iza kojih je veliki posao”, istakla je Šišić.

Granice – između reda i kaosa
Izložba D’Annunzijeva Mučenica dio je tematskog izložbenog ciklusa o granicama koji će se također nastaviti velikom i važnom izložbom pod nazivom Violinom iznad granica / Stradivari u Rijeci – Kresnik i Cremona, a zaključiti središnjom i najvećom izložbom Granice između reda i kaosa.

Taj je ciklus sastavni dio programskog pravca Doba moći u programu Europske prijestolnice kulture. Unutar te programske cjeline Rijeka Europi predstavlja svoju uzbudljivu povijest prepunu moćnih sila koje su je svojatale i njome upravljale. No, to je ujedno i europska povijest osvajača i osvajanih, a u kontekstu kulturnog programa radi se o pravcu koji predstavlja i kreativnu i destruktivnu moć koja utječe na razvoj kulture i umjetnosti.

“Suočavanje s povijesnim i suvremenim silama moći potrebno je čitavoj Europi, a Rijeka kao Europska prijestolnica kulture u ovom dijelu programa nudi kulturni pokretač za to”, rekla je danas direktorica projekta Europske prijestolnica kulture Emina Višnić.

Izložba se otvara u četvrtak 12. rujna u 19 sati i ostaje otvorena za cijelo vrijeme trajanja projekta Europske prijestolnice kulture u Rijeci, odnosno zatvara se 31. siječnja 2021. godine.

 

Komentari