Proglašeni pobjednici 28. Dana hrvatskog filma

15

Ceremonijom dodjele nagrada večeras su na platou iznad Kina
Tuškanac zaključeni 28. Dani hrvatskog filma. Nakon pet dana ove tradicionalne smotre recentnih i klasičnih domaćih filmova svih rodova, stiglo je vrijeme za proglašenje najboljih.

Glavni, stručni žiri u sastavu Jasna Zastavniković, Filip Tot i Mia Melcher dodijelio je Grand Prix 28. DHF-a filmu Srbenka redatelja Nebojše Slijepčevića (producentice Vanje Jambrović, produkcije Restart) uz obrazloženje: Film Srbenka Nebojše Slijepčevića izdominirao je ovogodišnju konkurenciju Dana hrvatskog filma svojim konciznim i suverenim filmskim pismom kojim nepogrešivo uvodi gledaoca u jednu od najbolnijih tema novije hrvatske povijesti.

Redatelj filma Nebojša Slijepčević zahvalio je sljedećim riječima: Sada je otprilike godina dana od kako je film imao premijeru i stvarno smo s njime puno putovali. No svi koji su bili u ekipi dobro znaju da smo ga zapravo radili za hrvatsku publiku. Sve što nam se desilo, da smo dobili neke međunarodne nagrade, bilo je super, ali sporedno. Zato ova nagrada puno znači. Iako je došla možda na kraju festivalskog puta, meni je Grand Prix Dana hrvatskog filma šećer na kraju. Za to smo radili film, ne za priznanje, nego da se film gleda u Hrvatskoj.

Nagrada za režiju dodijeljena je Ivanu Turković-Krnjaku, redatelju filma Lovebox, u kojem on po riječima žirija opasno koketirajući režijskim postupcima sa žanrovskim rubovima, a razvijajući “eksplicitnu” temu seksa i mobilne telefonije, postiže efekt modernosti, ali ne i pomodnosti te se pritom ne gubi u površnosti nego ostaje zabavan, ali sa porukom.

Nagradu za najbolji scenarij dobiva Jelena Paljan (film Trešnje Dubravke Turić) jer je sigurnom rukom ispričala zaokruženu cjelinu (što je u današnjim danima rijetko) koja nas vodi kroz dječje oči i malu sredinu u priču veću od života te time daje odličnu podlogu za isto takav film.

Nagradu za najbolju kameru žiri je dodijelio Damianu Nenadiću za rad na filmu Na vodi Gorana Devića jer je jednostavnom i funkcionalnom fotografijom izvrsno vizualizirao film. Kamera je suptilna ali nezamjenjivi je estetski element filma – stoji u obrazloženju.

U kategoriji montaže nagrađen je, pak, Tomislav Stojanović za film Srbenka u kojem je ritmičnom strukturom precizno izgradio emotivnu putanju filma. Upravo ta spretna struktura dovodi do katarzičnog iskustva gledanja filma – poručio je žiri.

Nagradu za najbolju glumu osvojio je Vinko Kraljević za nastup u filmu Predmeti koji tonu Filipa Peruzovića: U tako arhetipskoj ulozi, pun slobode i lakoće Vinko Kraljević postaje u isto vrijeme mnogo drugih uloga. Divan u svojoj nenametljivosti glumačke bravure, skromno, ali vrlo jako ostavlja dojam na gledatelja. Kada se nakon nekog vremena proteklog od gledanja filma prisjetimo jedne reakcije glumca koja je uspjela promijeniti neki mali prostor u nama, najmanje što možemo jest taj rad nagraditi – ustvrdio je žiri.

U kategoriji glazbe nagrađen je Miro Manojlović za rad na filmu Sovjetski psi Nikice Zdunić. U svom prepoznatljivom stilu, barem za one koji prate njegov rad, Miro Manojlović stvara više zvuk nego glazbu, više scenografiju nego ton, više prostor nego “klasično” popunjavanje teme filma. U kaotičnoj preciznosti njegov rad postaje osjetni dio filma, na tako suptilan način da glazbu osjećamo ne samo sluhom, već i svim drugim osjetilima – stoji u obrazloženju.

Najboljom manjinskom koprodukcijom proglašen je film Sestre redatelja Zdenka Jurilja (producenti: Tomislav Bubalo i Mario Vukadin, produkcija: Kadar Film & Video Production te Olimp Produkcija). Kako ispričati priču iz drugog vremena, odmaknuti se od uobičajenih postupaka i ostati inovativan? Na tragu Chrisa Markera i njegova La Jetée iz 1962. koji budućnost priča u fotografijama, Zdenko Jurilj priča prošlost pomoću crno bijelih pejzaža i uspijeva u tome da atmosfera postane medij filmskog izraza u kojem nam emocija garantira istinitost događaja – poručio je žiri povodom ove nagrade.

Članovi Hrvatskog društva filmskih kritičara izglasali su, pak, Nagrade Oktavijan za najbolje filmove svakoga roda u natjecateljskom programu. Ovogodišnji dobitnici Oktavijana su: Trešnje Dubravke Turić (igrani film, prosječna ocjena: 3,97), Neobična kupka gospodina Otmara Nike Radasa (animirani film, prosječna ocjena: 3,78), Srbenka Nebojše Slijepčevića (dokumentarni film, prosječna ocjena: 4,29), Gradovi u kojima nisam bio Damira Čučića (eksperimentalni film, prosječna ocjena: 4) i Kartoline Igora Bezinovića, Hrvoslave Brkušić, Katerine Dude, Ivane Pipal, Ante Zlatka Stolice i Darovana Tušeka (namjenski film, prosječna ocjena: 4,47).

Žiri sastavljen od predstavnika Društva hrvatskih filmskih redatelja (DHFR) dodijelio je Nagradu Jelena Rajković za najboljeg mladog redatelja do 30 godina. Žiri u sastavu Tiha K. Gudac, Arsen Oremović i Nikolina Barić dodijelio je nagradu Filipu Mojzešu, redatelju igranog filma Smrt bijela kost. Vijeće za etiku i ljudska prava u sastavu Mladen Maloča, Laila Šprajc i Marin Ilej dodijelilo je Nagradu za etiku i ljudska prava, što je osvojio film Susjedi redatelja Tomislava Žaje jer pomiče granice. Isti je žiri svoje posebno priznanje dao filmu Dani ludila Damiana Nenadića. Nagradu Zlatna uljanica tjednika Glas Koncila za promicanje etičkih vrijednosti na filmu koju dodjeljuje žiri u sastavu Danijel Labaš, Irena Sever Globan i Tomislav Čegir dobio je Niko Radas za režiju, scenarij, animaciju, kameru i montažu filma Neobična kupka gospodina Otmara, nastalog u suradnji s pacijentima Klinike za psihijatriju Vrapče.

Nagrada publike otišla je filmu Izlazite li vanka? redateljice Ines Jokoš (producenta Hrvoja Osvadića, produkcijske kuće 15 Umjetnost). Nagradu Vladimir Vuković za najboljeg filmskog kritičara u 2018. godini primio je Marijan Krivak za tekstove objavljene u Hrvatskom filmskom ljetopisu, radijskoj emisiji Filmoskop te na mrežnim stranicama filmovi.hr www.hdfk.hr, a Nagradu Vladimir Vuković za najboljeg novog kritičara Miro Frakić za tekstove objavljene u Hrvatskom filmskom ljetopisu i Filmonautu.

Uoči svečane dodjele koju su vodili glumci Marina Redžepović i Asim Ugljen prikazan je restaurirani kratki dokumentarni film Most Zlatka Sudovića, a po njezinu okončanju pobjednički film 28.
Dana hrvatskog filma, dobitnik Grand Prixa Srbenka Nebojše Slijepčevića. Party zatvaranja započeo je u 23 sata u Kulturnom centru Mesnička.

Komentari