Danas je otvoren Hrvatski paviljon na 60. Međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti – La Biennale di Venezia gdje se Hrvatska predstavlja s projektom Priručnim sredstvima umjetnice Vlatke Horvat i kustosice Antonije Majača. Smješten u venecijanskoj četvrti Cannaregio, u obnovljenoj bivšoj stolarskoj radioni Fàbrica 33, paviljon je na svečanoj ceremoniji održanoj u vrtu ispred paviljona, uz Vlatku Horvat i Antoniju Majača, otvorila ministrica kulture i medija Republike Hrvatske, dr. sc. Nina Obuljen Koržinek.
Okupljenim brojnim internacionalnim i domaćim posjetiteljima otvorenja Hrvatskog paviljona prva se obratila umjetnica Vlatka Horvat koja se posebno osvrnula na načela solidarnosti i povjerenja koja je uspostavila s umjetnicima pozvanima da sudjeluju u projektu Priručnim sredstvima, a kojih je u ovom trenutku više od 200. Svi oni pristali su poslati svoje umjetničke radove u Veneciju putem kurira, ne koristeći niti jedno službeno, uvriježeno, komercijalno sredstvo dostave te tako sudjelovati u kreiranju Hrvatskog paviljona, odgovarajući na generalnu temu 60. Venecijanskog bijenala Stranci posvuda.

“Ovaj projekt zamišljam kao mogućnost promjene koja ne dolazi uz pomoć monumentalnih struktura ili projekata, već uz pomoć drugih ljudi, uz pomoć prijateljstva, povjerenja i vjere da je promjena moguća uz priručna sredstva, ona koja su nam pri ruci. Na jednom od prvih kolaža koje sam napravila u okviru ovog projekta, razigranom vizualu s višestrukim krugovima u šarenim bojama izdignutom iznad brodića koji prevozi venecijanski otpad, taj se banalni svakodnevni prizor uz moju intervenciju pretvara u nešto izuzetno lijepo, u izlazeće sunce.”
Kustosica projekta, Antonia Majača, istaknula je posebnosti projekta u kontekstu 60. Venecijanskog bijenala: “Ono što je na ovom projektu zaista specifično, jest što se usuđuje misliti van uvriježene paradigme “spektakularnog projekta nacionalnog paviljona” i realizira se kao višestruka razmjena među umjetnicima_cama koji žive u zemljama u kojima nisu rođeni_ne, oni su stranci, službeno čak i u Hrvatskom paviljonu. Kao što znate, svjedočimo razmjeni umjetničkih djela bez službenih sredstava transporta, a upravo to što je uobičajenim procesima postavljanja izložbe prikriveno, ovdje je otkriveno i na tome je procesu razmjene i alternativne logistike poseban fokus. Projekt je jedinstven i po tome što ne proizvodi nikakav dodatni ekološki otisak: “parazitiramo” na postojećim putovanjima za dostavu radova i surađujemo s lokalnom organizacijom Rebiennale | R3B proizašlom iz aktivističke inicijative koja je normalizirala reciklažu građevinskog materijala proizašlog s prijašnjih izložbi s prošlih bijenala. Tako je i postav Hrvatskog paviljona inicijalno građen tako da mu se lakše omogući druga namjena.”

Kratka ceremonija otvorenja završila je govorom ministrice dr. sc. Nina Obuljen Koržinek koja je, uz zahvale autorskom timu Hrvatskog paviljona na produkciji zahtjevnog projekta i posjetiteljima na dolasku i pažnji, posebno istaknula odgovor projekta na temu bijenala koji putem svojih bogatih interakcija i kontakata s raznim umjetnicima_cama i kuririma stavlja u fokus pitanje odnosa prema drugima, prema nepoznatome i prema predrasudama, na način koji je danas neophodan kako bismo surađujući s drugima suzbijali strahove i predrasude. “Znamo da kad nema predrasuda, nema niti sukoba. Uz tu umjetničku poruku projekta, osjećam i duboku, humanu poruku koja odgovara strahovima i izazovima današnjice.”
Smješten u intimnom prostoru Fàbrica 33 u venecijanskoj četvrti Cannaregio – Fondamente Nove, Hrvatski paviljon predstavlja dinamičnu igru trodimenzionalnih struktura, slika i crteža, a postav paviljona mijenjat će se za cijelo vrijeme trajanja bijenala. Paviljon će istovremeno služiti i kao privremeni atelje umjetnice Vlatke Horvat tijekom čitavog bijenala.

Šezdeseto Venecijansko bijenale traje od 20. travnja do 24. studenog 2024.
Radno vrijeme Hrvatskog paviljona za vrijeme 60. Venecijanskog bijenala:
20.4. – 30.9.2024 od 11:00 do 19:00, a od 1.10. do 24.11.2024. od 10:00 do 18:00.
Naručitelj projekta za Hrvatski paviljon na 60. Međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti – La Biennale di Venezia je Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, a projekt provodi Apoteka – Prostor za suvremenu umjetnost iz Vodnjana. Projekt se realizira uz velikodušnu potporu Zaklade Luma, a podržan je i putem istraživačke rezidencije u Centrali. Dodatnu podršku pružaju Epson, Prostoria, Vinarija Medea, GAEP gallery i Unstable Object. Posebna zahvala Kerschoffset i Igepa Plana.
O projektu:
Odgovarajući na temu Venecijanskog bijenala – 60. Međunarodne izložbe vizualnih umjetnosti Stranieri Ovunque – Stranci posvuda kustosa Adriana Pedrose, projekt umjetnice Vlatke Horvat i kustosice Antonije Majača osmišljen za Hrvatski paviljon, razvijat će se kao dinamična akumulirajuća izložba umjetničkih radova velikog broja međunarodnih umjetnica i umjetnika koji žive „kao stranci“.

U središtu projekta je izložba u prostoru Hrvatskog paviljona koja nastaje kroz procese razmjene radova između Vlatke Horvat, umjetnice rođene u Hrvatskoj koja živi u Velikoj Britaniji, te umjetnica i umjetnika koji i sami žive u dijaspori. Razmjena će se odvijati između Venecije i drugih lokacija improviziranim sredstvima – radove će u svojim džepovima, torbama ili koferima transportirati prijatelji i poznanici koji već putuju u grad za vlastite potrebe, a koji će pri tom postati neformalni kuriri projekta.
Sam naziv projekta, Priručnim sredstvima, u fokus stavlja upravo te improvizirane transportne sustave kojima pojedinci aktiviraju neformalne mreže prijatelja, poznanika, pa čak i stranaca, za dostavu pisama, paketa, dokumenata, novca i drugih materijalnih dobara članovima obitelji i drugima koji žive u udaljenim gradovima ili zemljama. Iako se takve prakse rađaju iz društvene raspršenosti, migracija i raseljavanja, mreže koje one potiču temelje se na načelima solidarnosti, zajedničke borbe, uzajamne podrške i prijateljstva, čimbenicima koje projekt ističe kao preduvjete za suživot s drugima i kao nezamjenjive alate onih koji žive u „stranim zemljama”.
Istovremeno, projekt Priručnim sredstvima ukazuje na širok raspon drugih tema kao što su alternativna logistika, spontana proizvodnja društvenih odnosa, neformalna i darovna ekonomija te ideja povjerenja. Na suptilnijoj, ali ključnoj infrastrukturnoj razini, projekt polazi od prepoznavanja izvanrednog stanja kada je riječ o klimatskoj krizi i značajnom ekološkom otisku institucionaliziranih načina proizvodnje, prijevoza i prezentacije suvremene umjetnosti. Improvizirani sustav dostave umjetničkih radova u Veneciju i iz Venecije zaobilazi formalni transportni sustav, a izložbena arhitektura uključuje reciklirane materijale.
Komentari