Suvenir industrijske baštine “Riječka dizalica” u 40 dijelova obrta 3Design Šanell

159

Obrt 3Design Šanell s Viškova kreirao je inovativan i izvoran riječki suvenir pod nazivom „Riječka dizalica“. Suvenir se sklapa od 40 dijelova od drveta koji se nalaze u prilagođenom „brodskom transportnom“ sanduku, a zanimljivo je da se sanduk otvara malim pajserom koji je sakriven sa strane sanduka. U sanduku se nalaze upute za sklapanje „Riječke dizalice“, ljepilo i dijelovi od drveta.

96551925_3325119454188076_3595126225070194688_n
Izvor: Facebook 3Design Šanell

‘Prave’ riječke lučke dizalice nalaze se na prostoru Mola Longa te su postavljene za vrijeme izgradnje i širenja riječke luke. To su zapravo pokretne dizalice koje se kreću metalnim tračnicama duž terminala kako bi opsluživale brodove. Često ih se naziva „žirafama“ zbog njihove forme. Visoki objekti stoje na četvornim raskrečenim nogama te imaju visoke vratove i glave koje su u stalnom pokretu prenošenja tereta. Lučke dizalice proizvodila su poduzeća Ganz iz Mađarske, Škoda iz Češke te Metalna iz Slovenije. Poduzeće Ganz je značajno u ovom kontekstu zbog preseljenja svoje djelatnosti na riječko područje pa shodno tome i gradi riječke lučke dizalice. Ovakav tip dizalica se pojavio 1940.-ih godina te je zamijenio i olakšao ručni pretovar tereta. Materijal od kojeg su lučke dizalice izrađene jest željezo. Jedna riječka dizalica izrađena je 1948. godine, dok je vrijeme izgradnje druge dizalice 1957. godina. Lučke dizalice ukupno teže 5 tona.

95894098_3325118607521494_7558778884863295488_n
Izvor: Facebook 3Design Šanell

Lučke dizalice nalaze se na prostoru Mola Longa koji je dio zaštićene Urbanističke cjeline grada i shodno tome podliježu Zakonu o zaštiti i očuvanja kulturnih dobara. Riječke lučke dizalice koristile su se godinama te zbog tog značaja u okviru lučke djelatnosti, odlučeno je da će se zadržati na Molu Longu kao eksponati.

2009. godine dolazi do obnove lukobrana i ovom prigodom uklonjene su dvije od četiri lučkih dizalica, dok se za preostale dvije planira obnova i transformacija u eksponate dostojne za lučki grad. Godine 2010. nakon obnove Mola Longa, govori se o dizalicama da predstavljaju opasnost zbog mogućeg pada dijelova, no za njihovu potpunu restauraciju nema novaca. O navedenom su odlučili autoriteti Lučke uprave Rijeke i grada Rijeke. Građani se, argumentirano s navedenim nisu složili. Neki od razloga uključivali su nepotrebnu promjenu stoljetne vizure grada i umjetnička vrijednost. Naposljetku s odlukom o lučkim dizalicama kao spomenikom-dokumentom, dolazi do obnove lučkih dizalica. Lučka uprava Rijeka obnavlja i preuređuje Molo Longo i otvara ga za građane kao šetnicu uz obalu dugu 2 kilometra i kao putnički terminal nakon što je 50 godina bio zatvoren za građane.

Projekt obnove riječkih lučkih dizalica pokreće 2010. godine Grad Rijeka te je realiziran u suradnji s Lučkom upravom grada i nadležnim konzervatorskim odjelom. U lipnju 2010. Povjerenstvo za sanaciju dizalica odlučuje da je zbog sigurnosti građana potrebno ukloniti okretne gornje dijelove dizalica. Nadležni konzervatorski odjel Ministarstva Kulture Republike Hrvatske izdao je potrebno rješenje za odobravanje postupka te stručni uvjeti (elaborat o pregledu, prijedlog sanacije i antikorozivna zaštita). Projektom sanacije restaurirani su donji dijelovi, baze dizalica, dok su gornji dijelovi zamijenjeni odgovarajućim dijelovima drugih dizalica u vlasništvu Lučke kapetanije. Projekt obnove traje do 2013. godine. Obnova riječkih lučkih dizalica je pozitivno rješenje Lučke uprave Rijeke upravo zbog njihovog značenje koje označavaju bitno prošlo razdoblje u povijesti grada Rijeke.

96366953_3325119734188048_3342570122156965888_n
Izvor: Facebook 3Design Šanell

Danas je većina lučkih dizalica izgubila svoju uporabnu vrijednost zbog napretka u transportu, ali se i dalje nalazi na mjestu Mola Longa zbog svog simboličkog značenja. Lučke dizalice značajne su, naime zbog tradicije pretovara na području Rijeke.Prilikom obnove 2014. godine na svaku dizalicu postavljeni su reflektori s LED izvorima svjetlosti RGB, koji stvaraju raznobojnu svjetlost i za čiji je projekt zaslužan dizajner Dejan Skira čime mijenja vizualni identitet samih dizalica. S jedne strane, dizalice su dobile na dekorativnosti posebnim svjetlima koje se pale za različite događaje, praznike i blagdane, no bilo bi dobro da su konstantno osvjetljene pridavajući time ljepotu noćnoj vizuri Rijeke. Primjerice, u božićnom periodu dizalice sjaje crvenim i zelenim svjetlom, u uskrsno vrijeme zeleno i ružičasto, u vrijeme karnevala su dizalice u svim bojama, na dan sv. Vida plavo itd., a posebnim svjetlom je obilježena riječka multikulturalnost.

Projektima obnove i uvođenjem osvjetljenja lučke dizalice na monumentalnoj šetnici Mola Longa pretvorene su u monumentalne eksponate na otvorenoj površini te su na taj način postale jednim od mnogobrojnih simbola grada Rijeke, atraktivne za turiste i posjetitelje, ali za građane Rijeke. Unatoč tome što nisu najstarije lučke dizalice u Rijeci, uistinu su reprezentativne stoga se smatraju dijelom urbanog krajolika Rijeke, a danas ih promatramo kao vrijednom dokaznom građom industrijske baštine i neraskidivim dijelom vizualnog identiteta Rijeke.

Stoga nije ni čudo da su nakon ovakve povijesti stvarne riječke dizalice dobile svoj verziju u slagalici / suveniru. Veličina suvenira „Riječke dizalice“ je 250 mm x 100 mm x 400 mm, a ovaj inovativni proizvod koji prikazuje dio industrijske baštine Rijeke možete nabaviti u suvenirnici Poneštrica u Rijeci. 3Design Šanell, obrt čiji su vlasnici dizajneri Nela i Zlatko Šakić, već su nekoliko puta nagrađivani za dizajn „Tropismene glagoljične puzzle“ te su dobili markicu za „izvorni riječki suvenir“ za dizajn suvenira za EPK Rijeka 2020.

 

Komentari