Slovenska umjetnica Sanela Jahić u Galeriji Filodrammatica: „Pogled niotkuda“ u tamnu stranu primjene umjetne inteligencije

150
Sanela Jahić

U organizaciji Drugog mora, slovenska intermedijska umjetnica Sanela Jahić predstavit će od 4. do 25. travnja u Galeriji Filodrammatica (Korzo 28/1, Rijeka) samostalnu izložbu Pogled niotkuda. Nastala u produkciji ljubljanske Aksiome, izložba se bavi problematikom i mogućim odgovorima na primjenu umjetne inteligencije u svakodnevni život raznih skupina diljem svijeta, koje na društvenoj ljestvici moći u svojim sredinama zauzimaju niži položaj.

Iako se streloviti razvoj umjetne inteligencije često doživljava kao pozitivan korak prema olakšavanju svakodnevnih zadataka i poslova, poput pisanja, prevođenja, generiranja i obrade slika i videa, ili unaprjeđenja prodaje i reklamiranja raznih proizvoda, umjetnica u ovoj izložbi istražuje mračno naličje tog procesa, navodeći kako umjetna inteligencija jača postojeću dinamiku moći i promiče društvene podjele kroz hijerarhijsku kategorizaciju pojedinaca na temelju isključivih i ideoloških kriterija vrijednosti.

Srozavanje radničkih prava i uvjeta na radu, problemi pri prelasku granice te otežani pristup zaposlenju i medicinskoj skrbi za pojedine društvene skupine, samo su neke od posljedica sve izraženije primjene umjetne inteligencije u birokratskim i optimizacijskim sustavima brojnih država i kompanija. Sanela Jahić kroz ovu izložbu adresira upravo te probleme, ali nudi i primjere mogućih odgovora na njih, u formi kolektivnih praksi samoorganizacije, solidarnosti i borbe protiv represivnih modela algoritamske vlasti.

U videu No to AI, Yes to a Non-fascist Apparatus autorica navodi nekoliko grassroots pokreta, mreža i društvenih centara koje povezuje zajedničko zalaganje za bolje društvene uvjete i solidarnost u borbi protiv algoritamskog aparata. Kroz dva kratka filma zajedničkog naslova Workers’ Initiative, umjetnica prati napore zaposlenika Amazonovih skladišta u Poljskoj u njihovom nastojanju da se kroz međunarodno organiziranje i koordinirane pritiske na tvrtku izbore za bolje uvjete rada, ozbiljno narušene rigidnim sustavima nadzora i algoritamski generiranim kvotama produktivnosti koje ljudsko tijelo guraju do granica izdržljivosti. Osim videa, izložbu čini i serija digitalnih grafika pod nazivom 1s and 0s, Haves and Have-Nots, koje u formi reklamnih panoa prikazuju brojne konkretne primjere diskriminirajućih praksi primjene sustava umjetne inteligencije, poput praćenja i analize objava na društvenim mrežama, ili profiliranja na temelju dobi, nacionalnosti, novčanih prihoda, rase, spola ili seksualnog opredjeljenja.

Otvorenje izložbe je zakazano za četvrtak 4. travnja u 19 sati, nakon čega ju je moguće razgledati do 25. travnja, u radnom vremenu galerije od ponedjeljka do petka od 11 do 13 i od 17 do 20 sati, te subotom od 17 do 20 sati.

Sanela Jahić
Foto: Domen Pal, Aksioma

Sanela Jahić (1980, Kranj) završila je studij slikarstva na ALUO u Ljubljani 2008. Kao stipendistica Ministarstva kulture Republike Slovenije, 2010. godine završila je diplomski studij međunarodnog smjera “Umjetnost u javnom prostoru i nove umjetničke strategije” na Bauhaus Sveučilištu u Weimaru. Kao intermedijska umjetnica, izrađuje tehnološki podržane kinetičke objekte i uređaje. Njezina umjetnička praksa često uključuje suradnju sa stručnjacima za strojarstvo, automatizaciju, programsku opremu i elektroniku. Živi i radi u Škofjoj Loki. Svoje je radove predstavila na brojnim izložbama u Sloveniji i inozemstvu.

Komentari