Ponedjeljak na 28. dhf-u: Novi Žilnik, Best off animacije i Renesansa hrvatske rock scene

13

Početak još jednog filmskog dana na 28. DHF-u u novom radnom tjednu nešto je kasniji, ali zato donosi možda i najatraktivniji program cijeloga festivala, naročito u dokumentarnom i animiranom rodu. Od 17 sati u Kinu Tuškanac nakon Dana ludila Damiana Nenadića o nošenju s psihičkim smetnjama uz pomoć vitalističke energije, hobija, svjedočenja i introspekcije, slijedi trojac na proteklom Animafestu zapaženih i nagrađivanih animiranih filmova. I dok mlada Matea Kovač u Osmijehu uz pomoć uistinu originalnog dizajna likova ispituje (ne)održivost ljubavi u konzumerističkom društvu, Petra Zlonoga u Jednom od mnogih daje još jednu poetičnu meditaciju o čovjeku i njegovim relacijama, služeći se omiljenim biološkim motivima, ali i matematičkom bilježnicom u djelu u kojemu, po njezinu dobru običaju, ništa nije suvišno. Majstori lutka-filma Ivana Bošnjak i Thomas Johnson predstavljaju pak, nakon Oberhausena, Animafesta i Annecyja, i na DHF-u film Udahnut život o povezivanju jedne žene sa životnom energijom prirode posredstvom taksidermijskog talenta, ali i metafilmskog naklona. Briljantno atmosferičan i začudan film s fantastičnom premisom i nadrealističkom, snolikom kauzalnošću, uspijeva, pritom funkcionirati i kao psihološki film misterije.

Dani ludila

U 19 sati na rasporedu je podjednako filmofilska poslastica i nezaobilazna lektira za one koji se zanimaju recentnim velikim migracijama – Želimir Žilnik u Najljepšoj zemlji na svijetu prati skupinu mladih migranata u Beču pri probijanju kroz administrativne labirinte provjera, stjecanju statusa azilanta i dozvole boravka. Film je također priča o novim i starim prijateljstvima, o osjećaju slobode u novoj sredini, bez pritiska ratnih prijetnji i patrijarhalnih obiteljskih stega.

najljepša zemlja na svijetu

Restaurirani animirani film Nikole Kostelca Djevojka za sve iz 1959. godine uvod je u večernji program od 21:30 na platou iznad Kina Tuškanac kojim također dominira animacija. Nastala u suradnji više autora Zagrebačke škole, Djevojka za sve ogledni je primjerak ovog globalno utjecajnog pokreta reducirane animacije. Istodobno “klasična” i prispodobiva dehumaniziranomu modernom dobu priča je to o “osveti” antropomorfizirane tehničke tvorevine svomu tvorcu. Dinamično naganjanje animiranih likova po laboratoriju, pod morem, u zraku i u svemiru prate alegorijska potka, humor i druge česte značajke Zagrebačke škole kasnih 1950-ih − plošni grafizam i konstruktivistička pretvorba likova.

Slijede Gradovi u kojima nisam bio proslavljenog eksperimentalista i dokumentarista, ali i Zlatnom arenom nagrađenog redatelja igranog filma Damira Čučića, vizualno poticajno fotogramsko putovanje u kojem se miješaju (retro)futurizam i promišljanje prostora, potom Square talentirane kinoklubašice Morane Franov, o jednom posve neposebnom kružnom toku na kojem se, međutim, odvija život u svojim brojnim nespecifičnim facetama, te Još jedan odlazak Renate Poljak, simbolička brijunska registracija ubijanja prošlih vremena koja slikom ide ukorak s najboljim radovima novije svjetske produkcije eksperimentalnog filma.

Gradovi u kojima nisam bio

Središnji “događaj” programa od 21:30 svakako je, međutim, tek četvrta hrvatska projekcija nažalost kontroverznog animiranog dokumentarca Chris the Swiss. Svojim prikazom života i smrti švicarskog novinara i legionara u postrojbi Eduarda Rózsa-Floresa zvanog Chico tijekom Domovinskog rata film je isprovocirao one koji ne vjeruju u otvorenost interpretacije kada je riječ o sankrosanktnim temama. Nikada u potpunosti razjašnjeno ubojstvo godinama kasnije preraslo je u opsesiju autorice filma koja stvara istraživački, ali i osobni film služeći se mahom crno-bijelom animacijom u pokušaju rekonstrukcije Chrisovih kretanja.

chris the swiss

Ponedjeljak na Danima hrvatskog filma okončat će od 23 sata glazbena poslastica “teške kategorije” – Niko Gulam pronašao je, naime, na široj publici neočekivanom mjestu renesansu hrvatskog rocka i srodnih, uglavnom heavy i hard podžanrova. Rockumentary Sinj City predstavlja nam živu scenu, zabavnu i vibrantnu sliku novog rođenja subkulture kroz generacijsko povezivanje i otpor kiču. Sinj City je kulturološko-antropološki dokument o vatrometu mladosti i radosti koji nam otkriva skriveno bogatstvo Cetinske krajine, razbijajući naše stereotipe o njezinu kulturnom životu.

U slučaju nepovoljnog vremena filmski programi s platoa se prebacuju u dvoranu Kina Tuškanac.

 

  1. Dani hrvatskog filma, tradicionalna smotra najboljih domaćih kratkih i srednjometražnih igranih, dokumentarnih, eksperimentalnih, animiranih i namjenskih filmova, održavaju se od 14. do 18. lipnja 2019. u Kinu Tuškanac i na platou iznad toga kina, u Centru za kulturu Trešnjevka, Parku Stara Trešnjevka i Centru za kulturu Mesnička. Uz prestižni natjecateljski program sa 106 filmova festival donosi i program obnovljene baštine „Retro“ s filmovima Glušćevića, Golika, Kostelca i Sudovića, sekciju „Izvan okvira“ s djelima atipičnog senzibiliteta koja izmiču srednjostrujaškom ukusu, klasičnu animiranu seriju Inspektor Maska na otvorenom, radionice filmske kritike i found footagea, okrugli stol o glumi, izložbu filmskih fotografija Marije Kohn te zabavni program u KC Mesnička.

Komentari