Oproštajni projekt intendanta Marina Blaževića: Premijera „Arijadne na Naksosu“, jednog od najoriginalnijih i najatraktivnijih djela Richarda Straussa

59
Arijadna na Naxosu
Foto: Dražen Šokčević

Nakon hvaljene Straussove “Elektre”, i niza drugih opernih naslova koji nikada nisu bili izvođeni na pozornici riječke Opere, a mnogi niti u Hrvatskoj, ponovno se na riječkoj pozornici postavlja operni naslov koji riječka publika nije još imala prilike vidjeti i čuti u svom gradu. Riječ je o operi „Arijadna na Naxosu“ Richarda Straussa koja će, pod ravnanjem maestra Villea Matvejeffa i u režiji Marina Blaževića, premijerno biti izvedena u petak, 29. studenoga 2024. s početkom u 19 sati.

„Arijadna na Naksosu” je virtuozno glazbeno-dramsko djelo i jedan od vrhunaca Straussova stvaralaštva, treća od šest opera na kojima je surađivao s dramskim piscem i libretistom Hugom von Hofmannsthalom, opera koja otvara nove repertoarne horizonte.

Arijadna na Naxosu
Foto: Dražen Šokčević

Što se dogodi kada se u istoj predstavi isprepletu i sudare (naizgled) uzvišena glazbena tragedija i (naizgled) lagana, tek zabavljačka glumačka igra; kada skladatelj i libretist ingeniozno kontrapunktiraju dva naizgled nespojiva kazališna žanra, kao što su opera seria i commedia dell’arte? „Arijadna na Naksosu“ do danas ostaje jedan od najintrigantnijih, najkompleksnijih i najduhovitijih primjera provedbe dramaturške figure „teatra u teatru“ u opernoj literaturi. Opera je naslov dobila po kćeri kretskog kralja koja se zaljubljuje u Tezeja, sina atenskog kralja. U zamjenu za obećanje da će ju oženiti, Arijadna pomaže Tezeju ubiti Minotaura. Na putu za Atenu zaustavljaju se na otoku Naksosu gdje ju Tezej napušta. Ova mitska priča pojavljuju se u svijetu opere od Monteverdija do Orffa, no Strauss i Hofmannsthal ju postavljaju u komičan i ironičan okvir, razigrani Prolog tijekom kojega se čini da će izved ba opere „Arijadna na Naksosu“ propasti i prije nego je započela.

„„Arijadna na Naksosu“ ironično upozorava i na ovisnost opere o kapitalu, o financijskoj moći. Ne misli se pritom samo na glazbeno-scensku formu, nego i na operu kao instituciju. Straussova „Arijadna“ problematizira svojevrsno prokletstvo opere“, ističe redatelj Marin Blažević.

Arijadna na Naxosu
Foto: Dražen Šokčević

U glazbenom smislu „Arijadna na Naksosu“ slavi razigranost, profinjenost i melodioznost.

Naslovnu ulogu pjevat će Edit Haller, jedna od najuglednijih i najtraženijih sopranistica svoje generacije, poznata po svom snažnom, blistavom glasu i izvanrednoj scenskoj prisutnosti. U svojoj impresivnoj biografiji nanizala je nastupe u nekima od najpoznatijih opernih kuća, među kojima su Metropolitan Opera New York, Opéra National de Paris, London Royal Opera House Covent Garden, Wiener Staatsoper…

Uz nju će nastupiti i poznati meksički tenor Luis Chapa, slovenska sopranistica Nina Dominko, potom Michaela Selinger, Giorgio Surian i Robert Kolar u alternaciji, Jure Počaj, Aljaž Žgavc, Luka Ortar, Gregor Ravnik, Karla Mazzarolli, Stefany Findrik, Anamarija Knego, Sergej Kiselev i Matei Vovk u alternaciji, i drugi.

Arijadna na Naxosu
Foto: Dražen Šokčević

Autorski tim čine i kostimografkinja Sandra Dekanić, scenograf i oblikovatelj svjetla Alan Vukelić te Mila Čukljak koja potpisuje koreografiju i scenski pokret. Produkciju (režiju, kostime, scenografiju) riječkom je HNK-u posudila Opera Slovenskog narodnog gledališča iz Ljubljane.

„Arijadna na Naksosu“ će ujedno biti i oproštajni projekt intendanta Marina Blaževića od riječkog HNK-a i desetogodišnjeg mandata (ravnateljskog i intendantskog), a od riječke publike oprostit će se i maestro Ville Matvejeff.

Reprizna izvedba koja je na programu 3. prosinca već je rasprodana, a za premijernu se još mogu nabaviti zadnje preostale ulaznice.

Komentari