Na izložbi u Rijeci i Stradivarijeva violina!

14
U Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka, u petak, 6. prosinca otvorena je izložba Violinom iznad granica/Stradivari u Rijeci – Kresnik i Cremona.
Franjo Kresnik svojim je životom i djelom, koje je ostavio Rijeci u naslijeđe, jedan od arhetipskih protagonista programske cjeline Doba moći projekta Europske prijestolnice kulture, koji Rijeku, grad koji je u posljednjih 100 godina promijenio sedam država, predstavlja laboratorijem europske povijesti, svijesti i savjesti.

Otvorenje izložbe započelo je koncertom Violina i harfa u europskim salonima – koncert na Stradivarijevoj i Guarnerijevoj violini. Na violini je svirao Marco Bronzi uz pratnju Davida Buranija na harfi.

Izložbu su prigodnim govorima otvorili ravnateljica Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka, Nikolina Radić Štivić; autorica izložbe Tamara Mataija; autor izložbe Fausto Cacciatori ispred Musea del violino Cremona; predsjednik Županijske skupštine Primorsko-goranske županije Erik Fabijanić; direktorica partnerstava i komunikacija RIJEKE 2020 Irena Kregar Šegota; praunuk dr. Franje Kresnika, Rene Kresnik; riječki gradonačelnik Vojko Obersnel; gradonačelnik Cremone i predsjednik Fondacije Museo del Violino, prof. Gianluca Galimberti i generalni konzul Talijanske Republike u Republici Hrvatskoj, Paolo Palminteri.

Autori izložbe su Tamara Mataija, Fausto Cacciatori i Tea Perinčić.

Cijenjeni liječnik, Franjo Kresnik u povijesti će ostati zapamćen i kao čovjek koji je imao moć čitati violine, koji je samo po zvuku mogao prepoznati autora i godinu proizvodnje i koji se više nego itko približio nenadmašnom misteriju gradnje violina Antonija Stradivarija i Giuseppea Guarnerija del Gesúa, majstora koji su svoje violine stvarali u talijanskom gradiću Cremona na prijelazu sa 17. na 18. stoljeće.

Najstarija Krenikova violina pohranjena u riječkom Muzeju predstavlja kopiju rada Antonija Stradivarija, međutim, Kresnik se u radu najviše naslanjao na Guarnerijeve principe rada. Prilikom istraživanja tajne izrade kremonskih violina, Kresnik je nastojao rekonstruirati recepturu starog kremonskog laka kojim su se violine premazivale i proučio je svu raspoloživu literaturu i prikupio sve sastojke koji su mogli biti dostupni graditeljima violina u razdoblju od 16. do 18. stoljeća, kao i podatke o bojama, gradacijama i receptima. Počeo je i sam eksperimentirati, a prema vlastitim riječima, pripremio je i koristio lak po kremonskoj recepturi, elastičan, otporan i baršunastog opipa, a valja dodati i kako ga je ova tema zaokupljala cijelog života.

Za vrijeme svog života izradio je ukupno 52 violine, 2 viole, 2 violončela, te instrumente za Holdenov gudački kvartet iz New Yorka – 2 violine, violu i violončelo. 

Osim što posjetiteljima otkriva najvažnije detalje iz života i rada ovog riječkog liječnika i svjetski poznatog stručnjaka za gradnju gudačkih instrumenata, izložba nastala u partnerstvu s Muzejem violina iz Cremone – rodnog mjesta violine, u Rijeku nam je donijela i neke od najpoznatijih glazbala na svijetu, među kojima i po jedno originalno djelo Antonija Stradivarija i Giuseppea Guarnerija del Gesú.

Posjetitelji izložbe tako imaju priliku vidjeti violinu Antonija Stradivarija iz 1734. godine poznatu pod nazivom „Lam ex Scotland University“. Ime, kao i mnoge druge violine, nosi po sadašnjem ili bivšem vlasniku, a na sebi ima originalnu Stradivarijevu etiketu iz 1734. godine.

Kremonski način izrade violina uvršten je na Popis nematerijalne svjetske baštine pod zaštitom UNESCO-a.

Generalni pokrovitelj izložbe je Generalni konzulat Italije u Rijeci uz podršku Talijanske Unije Festivala Kvarner, a program financijski i opremom podržavaju Infobip i Prostorija. Izložba se sufinancira sredstvima Ministarstva turizma RH, Ministarstva kulture RH, Primorsko-goranske županije i Grada Rijeke.

Izložba ostaje otvorena do 31. siječnja 2021. godine, a kremonske violine će se moći pogledati do 8. ožujka 2020.

Komentari