”Izvor i radost svijeta”: U Muzeju grada Rijeke otvara se izložba poznatog riječkog fotografa Rina Gropuzza

66

Rino Gropuzzo je fotograf koji zna spojiti nagon ka ljepoti s potrebom za istraživanjem i stvaranjem. Ima i poriv za istraživanjem moralnih zasada bližnjih i uznemiravanje okoline. Svojedobno je podosta zbrke izazvao fotografijom nage djevojke koja čuči nad bodljama kaktusa, a za izložbu suvremenih hrvatskih umjetnika u Kini morao je, na zahtjev Kineza, povući svoju prilično bezazlenu fotografiju nage djevojke i zamijeniti je krajolikom.

Gustav Courbet kao inspiracija

Izložba fotografija počinje kao interpretacija slavne realistične slike Gustava Courbeta L’ Origine du Mond (Izvor ili podrijetlo svijeta). Slikar je sve napore uložio da se potpuno približi stvarnosti, a posve je uspio u samo dvije slike, u Tucačima kamena i u Izvoru svijeta, slici žene koja leži raširenih nogu, s jasno prikazanim genitalijama. Uvijek je iznova začuđujuće koliko ljude duboko uznemiruje lijepo golo tijelo, a koliko ih malo muči najcrnje zlo koje ih okružuje. Izložba se otvara u četvrtak, 26. svibnja u 19:30 sati u Muzeju grada Rijeke, u Palači šećerane.

FB-Rino-Secerana.jpg

Izvor – ili Ishodište – svijeta u Gropuzzovoj je interpretaciji ishodište u doba korone. Vjerno ponavljanje Courbetove slike pridodavanjem medicinske maske koja prekriva obrijanu (ipak smo u 21. stoljeću) ključnu točku slike, samo je po sebi dovoljno rječito. Središte je – ili ishodište – izložbe dovoljno naglašeno upravo tom jednom, ključnom slikom.

Aktovi u raznim ambijentima

Sve ostalo je ugoda i igra. Gropuzzo je poželio da upravo u Palači šećera, u tri dvorane gdje je prethodno prikazana izložba Klimt, postavi svoju izložbu. Tu je, u Palači, dok je još bila gradilište kojim su gospodarili zidari i restauratori, snimio fotografije barokno kostimirane i djelom razodjevene djevojke nježnog lika, koja se dobro uklopila u oblike i štukature interijera. Zatim mu se nametnula zamisao da pridoda i druge radove, da uključi ciklus aktova snimljenih u raznim ambijentima: u uljari u Bujama, u vinskom podrumu kod Ščureka u Goriškim Brdima, u pogonima riječke Tvornice papira. Mašta i igra, nježni erotizam i otvoreni hedonizam u novija su vremena gotovo iščeznuli iz umjetnosti, vlast su preuzeli oporost i nasilje. Onaj tko posegne za igrom i nježnošću mogao bi biti proglašen čistim dekoraterom ili običnim kičerom.

L.B.

Komentari