Gilbert & George

87
Gilbert & George

Muzej suvremene umjetnosti Zagreb ima čast prvi u regiji predstaviti izložbu svjetskih umjetničkih zvijezda Gilberta i Georgea – svojevrsno je to “oduživanje” ovih proslavljenih umjetnika Zagrebu jer su Jack Freak Pictures u početku bile na neki način zamišljene upravo za naš glavni grad kada su umjetnici 2006. posjetili tada tek gradilište nove zgrade MSU-a u Novom Zagrebu i tom prilikom obećali skoru izložbu baš na tom mjestu. Posjetitelji iz Hrvatske i inozemstva imat će tako priliku od 10. lipnja 2010. do 12. rujna 2010. vidjeti šezdesetak iznimnih slika koje su odabrane za ovu značajnu izložbu, svojevresnu umjetničku senzaciju koju organizira Muzej suvremene umjetnosti uz glavnog partnera, hrvatski British Council.

Pisac Michael Bracewell za izložbu “Jack Freak Pictures” kaže da pripada među “najikoničnije, filozofski najprodornije i vizualno najžešće radove” koje je britanski dvojac ikad stvorio. Glavni slikovni element kojim se Gilbert i George služe jest Union Jack, britanska zastava. To je simbol koji je međunarodno prepoznatljiv, apstraktan, geometrijskog uzorka, a sadrži snažan društveni i politički naboj u kojoj god situaciji bio viđen. Upravo stoga često se i rabi – u rasponu od suvremene umjetnosti do agresivnog isticanja nacionalnog ponosa.

Svi radovi u serijalu “Jack Freak Pictures” i zamalo baš svi radovi iz njihova kompletnog opusa povezani su jednako tako jednako samom napadnom pojavom samih Gilberta i Georgea u raznolikim pojavnostima: kako plešu, krevelje se, zavijaju, promatraju, čekaju. Na nekim su slikama njihova tijela čitava, na drugima su tek njihovi dijelovi ili su ona pak iskrivljena. No, uvijek su u ulozi i subjekta i objekta, umjetničkog djela i umjetnika; sami su glumci u epskoj i složenoj slikovnoj drami koju su stvorili.

Londonski East End u kojem Gilbert i George žive i rade više od četrdeset godina mjesto je radnje slika “Jack Freak” koje usto uprizoruju brojne vidove suvremenog svijeta. U današnjem urbanom okolišu na radovima se za pozornost nadmeću medalje, zastave, zemljovidi, ulični natpisi, grafiti s drugim manje bjelodanim motivima poput zidova od cigle, građevina pa čak i lišća, što je sve gusto uslojeno i bogato iznijansirano da bi prizvalo (a katkad i spojilo) osjećaj za prošlost, sadašnjost i budućnost.

Gilbert i George postavljaju temeljna i jednostavna pitanja o religiji, identitetu, politici, ekonomiji, spolnosti i smrti. “Jack Freak Pictures” ponovno potvrđuju status Gilberta i Georgea kao istaknutih modernista te ističu zapažanje američkog povjesničara umjetnosti Roberta Rosenbluma kako nema dvojbe u “jedinstvo njihove dualnosti u životu i umjetnosti”. Oni koji se odluče posjetiti izložbu u MSU uvjerit će se kako se sada se još istinitijom čini tvrdnja Michaela Bracewella da su Gilbert i George “umjetnici vizionari poput Williama Blakea”, čuvenog engleskog pjesnika i slikara (1757. – 1827.) kojega su kritičari katkada proglašavali i najvećim umjetnikom što ga je Britanija ikada imala.

Tijela samih Gilberta i Georgea u svakoj kompoziciji preuzimaju ulogu stiliziranih predstavnika pojedinaca u društvu kako bi se kroz njihove likove istražio odnos društvenih normi i kategorija prema procesima identifikacije s nacionalnim, religijskim i spolnim kategorijama, te kako bi se ovaj odnos mogao komentirati. Za razliku od nekih njihovih ranijih radova, neke od novih slika Gilberta i Georgea “cijepaju” izvorne slike u mnogo manje fragmente prije nego što se oni ponovno spoje u većim oblicima. Rezultat toga je fascinantna kaleidoskopska mješavina monstruozno grotesknog s jedne, te pažljivo sazdanih ornamentalnih struktura koje podsjećaju na sakralnu umjetnost s druge strane. U iznova novim varijacijama Gilbert i George slažu i razmještaju znakove i fragmente društvenog života njihove vlastite četvrti – multikulturalnog East Enda u Londonu – koja je mjesto gdje su solidarnost i prijateljstvo posve jednako vidljivi kao i netolerancija i marginalizacija.

Gilbert Proesch rođen je u rujnu 1943. u talijanskim Dolomitima, a George Passmore na svijet je došao u siječnju 1942. u engleskom Devonu, u Plymouthu. Obojica danas žive i rade u Londonu a susreli su se tijekom školovanja u ovom gradu, 1967. Zajedno su sudjelovali na mnogim važnim skupnim i pojedinačnim izložbama, a u galeriji Tate Modern su 2007. imali najveću retrospektivu koja je ikada priređena nekom umjetniku. Izložba je potom bila postavljena na mnogim drugim mjestima: Haus der Kunst, München (2007.); Castello di Rivioli, Torino (2007.); Milwaukee Art Museum (2008.) i Brooklyn Museum (2008-09.). Imali su i mnoge druge velike izložbe, poput onih u Whitechapel Art Gallery, London (1971.-1972.), Nacionalnoj galeriji u Pekingu (1993.), Umjetničkom muzeju u Šangaju (1993.), Stedelijk muzeju u Amsterdamu (1995.-1996.), Musée d’Art Moderne de la Ville u Parizu (1998.), Serpentine Gallery u Londonu (2002.), Kunsthaus u Bregenzu (2002.) te Kestnergesellschaft u Hannoveru (2004.-2005). Nagradu Turner dobili su 1984. Bili su također i britanski predstavnici na Venecijanskom bijenalu 2005.

British Council glavni je partner u realizaciji izložbe “Jack Freak Pictures” u Muzeju suvremene umjetnosti. Izložbu su financijski podržali British Council, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Ured za obrazovanje, kulturu i šport Grada Zagreba, te Turistička zajednica Grada Zagreba. Medijski je pokrovitelj Večernji list.

Komentari