Većina javnih autobusnih linija je ugrožena. Sektor sa 7 tisuća djelatnika pred kolapsom.

17
Image by Arulonline from Pixabay

Iako se nakon tri godine odgode ovog proljeća napokon donijela odluka o reguliranju javne usluge cestovnog linijskog prijevoza putnika, prijevoznici upozoravaju da se ni dalje ne događa ništa.

Naime, kako stoji u otvorenom pismu koje su Hrvatska udruga poslodavaca (HUP) i Savez samostalnih sindikata Hrvatske (SSSH) uputili premijeru Andreju Plenkoviću, traži se hitan sastanak u vezi regulacije javnog linijskog prijevoza.

“Već gotova zakonska rješenja koja su bila preduvjet potpisivanju ugovora za obavljanje javnog linijskog prijevoza putnika na županijskim i međužupanijskim linijama do 100 kilometara, ne provode se zbog inertnosti tijela državne uprave.

Činjenica je da još uvijek nije donesena Odluka o raspodjeli sredstava iz državnog proračuna prema županijama, iako su sredstva, po saznanju SSSH i HUP-a, već osigurana. Isto tako, nisu potpisani ugovori o javnoj usluzi između županija i privatnih prijevoznika koji održavaju javno linijski prijevoz putnika”, navode u HUP-u.

Navode da privatni autobusni prijevoznici okupljeni u HUP -u obavljaju 80% javnog prijevoza na županijskim i međužupanijskim linijama do 100 kilometara i zapošljavaju više od 7000 radnika koji su direktno pogođeni ovakvim neodgovornim ponašanjem nadležnih ministarstava, objavio je Poslovni dnevnik.

Naime, ističu, bez sklapanja ugovora o javnoj usluzi ne samo da je zaustavljen proces kolektivnog pregovaranja za poboljšanje uvjeta rada u prometnom sektoru, već su dovedena u pitanje i postojeća radna mjesta.

“Daljnjim prolongiranjem donošenja Odluke i potpisivanja ugovora s privatnim prijevoznicima, ugroženo je održavanje većine autobusnih javnih linija, pogotovo u ruralnim područjima. Već tri godine, radnici i privatni pružatelji usluge javnog prijevoza nisu u stanju planirati svoje poslovanje i perspektivu svojih tvrtki.

Potpisivanje ugovora o javnom linijskom prijevozu preduvjet je bez kojeg je nemoguće poboljšati uvjete rada radnika posebice vozača koji su, pritom, i deficitarno zanimanje”, rezolutni su autobusni prijevoznici.

Iz HUP-a pojašnjavaju da je ugroženo održavanje većine autobusnih javnih linija zbog zablude u koju su prijevoznici dovedeni jer su sve poslovne i investicijske planove utemeljili na Zakonu koji je predviđao da se do 30. studenog 2019. javni prijevoz organizira ugovorima o javnim uslugama, što nije realizirano, iako je to jedini model koji se primjenjuje u EU za financiranje nerentabilnog javno linijskog prijevoza.

“Ova djelatnost je kapitalno intenzivna i prijevoznici su pod velikim i dugoročnim obvezama, koje su sada dovedene u pitanje.

Onemogućeno nam je korištenje EU fondova jer su preduvjet za njih ugovori o javnim uslugama. Sada je 1611 km2 teritorija i 1,5 milijun stanovnika Hrvatske pokriveno ugovorima o javnoj usluzi, dok gotovo 55.000 km2 i čak 2,8 milijuna stanovnika zemlje nije”, kažu autobusni prijevoznici.

Izvor: Poslovni dnevnik

 

Komentari