Predavanje Maxa Kismana

68

Danas se održava zadnja u nizu radionica grafičkog dizajna proslavljenog Nizozemca Maxa Kismana, koji u Rijeci boravi od 19.ožujka. Uvertira u radionicu U HKD-u za 25-30 ljudi, bilo je predavanje u Gradskoj vijećnici u kojem je Kisman progovorio o svojim inspiracijama, početcima kao i radnoj metodi koju je sažeo u tezu: The Complexity of Simplicity ili kompleksnost jednostavnosti. Njegova grafička rješenja krasila su plakate Paradise –a u Amsterdamu, mnogobrojnih naslovnica knjiga, časopisa za tipografiju i umjetnost i slično. Geslo i radni moto izvire iz svake njegove grafike, gdje se poigrava slovima i slikama stapajući ih u nedjeljivu cjelinu. Jasnim i jednostavnim idejama dolazi do čvrstih i moćnih vizualnih poruka.

„Mi slike čitamo, ne gledamo ih.“-poručio je Kisman. „Primjerice pjesme, za koje bi se na prvu svi složili da su tekstualna građa, zapravo su satkane od slika. Kad čitamo pjesmu mi vidimo slike, a sa grafikama/slikama je obrnuto.“ Kulturalne reference definiraju kako iščitavamo stvari i koliko mijenjamo poruku. Stoga je zanimljivo promatrati kako se na istu sliku reagira drugačije s obzirom na specifičnost kulturne predodređenosti.

Na Kismana je veliki utjecaj imao nizozemski umjetnik, ilustrator i grafičar Dick Bruna, poznat po ilustracijama dječjih knjiga. Česti motivi u Kismanovom radu su simboli križa, slova X, ženske i muške noge. Kao što sam ističe, koristi klišeizirane elemente koje onda adaptira i uklapa u autohtonu vlastitu priču, gdje oni zadobivaju novo značenje. Kismana fasciniraju mogućnosti poigravanja sa slovima, za koja kaže da su živa. „Naviknuti smo koristiti abecedu onako kako nas uče u školi, a pri tom nismo ni svjesni kako slova mogu postati i nešto drugo!“ Neki od fontova koje je Kisman patentirao su Babedot Black, Book End, Submarine i drugi.

Max Kisman je pionir digitalne grafike 80-ih godina, kada je svoje skice s papira prerađivao na Macintoshu. Za njega je upotreba kompjutera dobra, jer se njime ispravljaju greške uzrokovane ljudskim manama i nesavršenostima  te se optimiziraju  vizualni potencijali grafika. Danas umjesto notesa koristi iPAD, ali princip je i sad isti, svaki dan barem jedan crtež. Inspiracije pronalazi u svakodnevnim situacijama i interakcijama ljudi. „Grafike su suveniri trenutka, impresije, a ne dokumentiranje zbilje.“-poručio je Kisman.

Danas kad se bez marketinga i P.R.-a ne može ništa, više nego ikad posvećuje se pažnja grafičkom dizajnu. Stoga, nadamo se da su Riječani iz radionica i druženja s Kismanom nešto i naučili.

Maša Delić

Komentari