„Kvalitetna odjeća, pravedna plaća“ – za dostojanstvene plaće u industriji odjeće

105

Današnji dan obilježava pokretanje europske građanske inicijative za dostojanstvene plaće. Naziv kampanje je “Kvalitetna odjeća, pravedna plaća”, a pokreću je međunarodne organizacije Clean Clothes Campaign (CCC), Fashion Revolution, Fair Wear, Fair Trade i druge. U Hrvatskoj će aktivno sudjelovati Novi sindikat, kao dio CCC-a, i Koalicija za dostojanstvenu plaću (Regionalni industrijski sindikat, Nezavisni sindikat radnika Hrvatske, CMS, CESI, Kuća ljudskih prava, Pariter, BRID, Fashion Revolution Croatia). Peticiju možete potpisati OVDJE.

Milijun potpisa za zahtjev koji osigurava dostojanstvene plaće za radnike u industriji odjeće

Cilj kampanje je prikupiti milijun potpisa europskih građana koji podržavaju zahtjev za donošenjem zakona koji bi osigurao dostojanstvene plaće za radnike u industriji odjeće. Uz potporu široke koalicije organizacija i pojedinaca, ovo je najveća europska kampanja za dostojanstvene plaće i najglasniji poziv na donošenje zakona o ovoj temi do sada.

Organizacije pozivaju modne brendove i trgovce na malo da uspostave, implementiraju, nadziru i javno objave plan za smanjivanje jaza između stvarnih plaća radnika i procijenjene dostojanstvene plaće. Podsjetimo, prema izračunu iz 2018. dostojanstvena plaća za Hrvatsku iznosi 10.452 kn.

Brendovi moraju u proizvodnim lancima identificirati rizične skupine koje pogađaju niske plaće

Također, od brendova se zahtijeva da u svojim proizvodnim lancima identificiraju rizične skupine koje posebno pogađaju niske plaće, poput žena i migrantskih radnika. Prijedlog zakona obuhvaća specifične mjere po pitanju cijena, troškova i općenito prakse proizvodnje koju slijede modni brendovi. Prijedlog bi obuhvatio sve brendove i trgovce na malo koji žele trgovati u Europskoj uniji, bez obzira na to imaju li sjedište u EU-u ili negdje drugdje.

Clean Clothes kampanja članica je skupine koja je izradila prijedlog zakona i ključan partner u kampanji.

Dostojanstvene plaće jedna su od glavnih tema kojima se CCC bavi godinama, ali i jedno od područja gdje se teško postiže napredak. Modni brendovi još uvijek mogu prejednostavno izbjeći svoju odgovornost da kao poslodavci osiguraju da radnici žive dostojanstveno. Postoje brojne dobrovoljne inicijative koje tvrde da rade na postizanju dostojanstvene plaće, ali u stvarnosti tekstilne radnice i radnike možemo definirati kao siromašne. Njihova je kupovna moć iznimno niska, a tokom godina vjerojatno se i smanjila. Dobrovoljne inicijative nisu rezultirale značajnim poboljšanjima za radnike. Zato su nam potrebni zakonodavstvo, obvezujuće mjere i jaki nezavisni radnički sindikati kako bi postigli naš cilj – dostojanstvene plaće”, rekla je Tibbe Smith Larsen, europska regionalna koordinatorica CCC-a za Europu.

Zakonodavstvo koje zahtijevamo kroz ovu kampanju nužno je i vrlo relevantno za sve radnike u proizvodnji odjeće, bilo da se nalaze u Europi, Aziji, Africi ili Americi. Pandemija je bolno jasno pokazala da će bez zakona ili obvezujućih mehanizama brendovi zanemariti svoju odgovornost kao glavni profiteri od rada nedovoljno plaćenih radnica i radnika. Pitanje dostojanstvene plaće sada je aktualnije nego ikad: kriza je pokazala rezultat desetljeća života sa sirotinjskim plaćama – radnici su sada u neposrednoj opasnosti da neće moći osigurati osnovne životne potrebe za sebe i svoju obitelj”, rekao je Mario Iveković, predsjednik Novog sindikata.

Kampanja “Kvalitetna odjeća, pravedna plaća” trajat će točno godinu dana, počevši od danas.

L.B.

Komentari