Znanstvenici oživjeli mikroskopski organizam smrznut 24 000 godina

microscope
Image by PublicDomainPictures from Pixabay

Mikroskopska životinja poznata kao bdeloidni rotifer oživljena je nakon što je u sibirskom permafrostu smrznuta 24 000 godina. Ruski su znanstvenici pronašli višestanični organizam u jezgri smrznutog tla izvađenog bušilicom iz rijeke Alayeza na ruskom Arktiku, nakon čega su mu dopustili da se otopi.

Istraživanje, objavljeno ovog tjedna u časopisu Current Biology, otkrilo je da se životinja, provodeći tisuće godina u stanju smrznute animacije poznate kao kritobioza, mogla nespolno razmnožavati.

Poznato je da bdeloidni rotiferi, koji obično žive u vodenom okruženju, imaju nevjerojatnu sposobnost preživljavanja, a ranija istraživanja su pokazala da mogu smrznuti preživjeti i do 10 godina. Nakon nove studije, istraživač Stas Malavin rekao je da izvještaj nudi ‘najjači dokaz od danas da su višestanični organizmi mogli izdržati desetke tisuća godina u kriptobiozi, stanju gotovo potpuno ugašenog metabolizma’, prenosi CNN.

Korištenjem radiokarbonskog datiranja istraživači su uspjeli utvrditi da su životinje oživjele iz vječnog leda bile stare između 23.960 i 24.485 godina. Permafrost je stanje kada tlo ostaje smrznuto tijekom cijele godine, osim tankog sloja u blizini površine.

Malavin, koji radi u Laboratoriju za kriologiju tla u Znanstvenom centru za biološka istraživanja Pushchino u Rusiji, objasnio je da je istraživanje iznijelo da se ‘višestanični organizam može zamrznuti i kao takav čuvati tisućama godina, a zatim vratiti u život. ‘

Unatoč tome, istraživač je primijetio kako je malo vjerojatno da bi veći oblici života mogli preživjeti smrzavanjem na isti način, objašnjavajući da što je organizam složeniji postaje ga teže održavati organizme žive.

Rekao je da to sisavcima ‘trenutno nije moguće’, ali dodao je: ‘Ipak, prelazak iz jednostaničnog organizma u organizam s crijevima i mozgom, iako mikroskopski, velik je korak naprijed.’

U pokušaju da saznaju kako je bdeloidni rotifer preživio zaleđen u suspendiranoj animaciji, istraživači su proveli slične eksperimente na suvremenim rotiferima koji žive u regijama permafrosta. Nakon zamrzavanja i odmrzavanja životinja, znanstvenici su otkrili da mogu podnijeti kristalizaciju tijekom smrzavanja. Nisu svi organizmi preživjeli proces smrzavanja, ali rezultati studije pokazali su da imaju mehanizam koji im omogućuje da zaštite svoje stanice i organe od štete na vrlo niskim temperaturama.