Nove karte otkrivaju pravu veličinu i oblik zemaljskog ‘izgubljenog’ 8. kontinenta – Zelandije

Znanstvenici su potvrdili da je potopljena kopnena masa, nazvana Zealandija, bila samostalni kontinent. Ali do sada nisu uspjeli preslikati njenu širinu. U ponedjeljak su istraživači iz GNS Science-a na Novom Zelandu objavili da su preslikali oblik i veličinu kontinenta bez presedana. Svoje su karte stavili na interaktivnu web stranicu kako bi korisnici praktički mogli istražiti kontinent.

Napravili smo ove karte kako bismo pružili točnu, cjelovitu i ažurnu sliku geologije Novog Zelanda i jugozapadnog Tihog oceana – bolje nego što smo imali ikad prije”, rekao je Nick Mortimer, koji je vodio rad. Mortimer i njegovi kolege preslikali su batimetriju koja okružuje Zelandiju – oblik i dubinu oceanskog dna – kao i njegov tektonski profil, pokazujući gdje Zelandija pada preko granica tektonske ploče. Karte otkrivaju nove podatke o tome kako se oblikovala Zelandija, prije nego što je potopljena pod vodom prije milijuna milijuna godina.

Područje Zelandije veliko je gotovo 2 milijuna četvornih milja (5 milijuna četvornih kilometara) – što je otprilike polovina veličine Australije. Ali samo 6 posto kontinenta je iznad razine mora. Taj dio podupire sjeverne i južne otoke Novog Zelanda i otok Novu Kaledoniju. Ostatak je pod vodom, što Zelandiju čini izazovnom za istraživanje. Da bi bolje razumio potopljeni kontinent, Mortimer i njegov tim preslikali su Zelandiju i oceansko dno oko nje. Bathymetric karta koju su stvorili pokazuje kako se visoko i gorje kontinenta uzdizao prema površini vode.

bathymetric_map_zealandia

Također prikazuje obalne crte, teritorijalne granice i nazive glavnih podmorskih obilježja. Karta je dio globalne inicijative za mapiranje čitavog oceanskog dna planete do 2030. godine.

Druga karta koju su znanstvenici GNS-a napravili otkriva vrste kore koje čine podvodni kontinent, koliko je stara stara kora i velike rasjede. Kontinentalna kora – starija, deblja vrsta Zemljine kore koja tvori kopnene mase – prikazana je crvenom, narančastom, žutom i smeđom bojom. Oceanska kora, koja je uglavnom mlađa, ima plavu boju. Crveni trokut pokazuje gdje su vulkani. Ova karta također otkriva gdje Zelandija sjedi preko raznih tektonskih ploča, koje se ploče guraju jedna ispod druge u procesu poznatom kao subdukcija i koliko se brzo to kretanje događa. Proučavanje tektonskih mahinacija koje danas podliježu Zelandiji može otkriti tragove o tome kako se kontinent formirao u prvom redu.

tect_map_zealandia

Pojam Zelandije star je 25 godina. Geofizičar Bruce Luyendyk skovao je taj pojam 1995. godine. Luyendyk je prije toga rekao da nikada nije trebao termin da opiše novi kontinent. Umjesto toga, ime se izvorno odnosilo na Novi Zeland i zbirku potopljenih komadića kore koji su razbili drevni superkontinent Gondwana prije oko 85 milijuna godina.

“Razlog zašto sam došao do ovog termina je iz praktične situacije”, rekao je Luyendyk. “Oni su dijelovi iste stvari kada pogledate Gondwanu. Pa sam pomislio:” Zašto stalno nazivate ovu zbirku komada različitim stvarima?” Gondvana se formirala kad se drevni Zemljin superkontinent Pangea podijelio na dva fragmenta. Laurazija na sjeveru postala je Europa, Azija i Sjeverna Amerika. Gondwana se na jugu raspršila u današnju Afrike, Antarktiku, Južnu Ameriku i Australiju.

Geološke snage nastavile su preuređivati ​​te kopnene mase, a Zelandija je bila prisiljena sakriti se pod valove oko 30 milijuna do 50 milijuna godina nakon što je srušila Gondvanu kao najveća tektonska ploča – Pacifička ploča i polako se zavlačila ispod nje. Ove karte pokazuju da je Zelandija kontinent poput ostalih 7.

Do 2017. godine Zelandija je klasificirana kao “mikrokontinent”, poput otoka Madagaskara. Ali prema Mortimeru, Zealandia ima sve okvire za status kontinenta: Ima jasno definirane granice, zauzima površinu veću od 386 000 četvornih milja (1 milion kvadratnih kilometara), uzdignuta je iznad okolne kore oceana i ima kontinentalnu koru deblju od oceanske kore. Ove nove karte stoga nude daljnje dokaze da se podvodna kopnena masa mora smatrati osmim kontinentom, dodao je Mortimer. “Kad bismo mogli povući utikač na svjetske oceane, bilo bi potpuno jasno da se Zelandija ističe”, rekao je za Science News 2017. i dodao: “Da nije bila na razini oceana, odavno bismo prepoznali Zelandiju kakva je bila – kontinent.”