Kako se zaštititi od koronavirusa kada se u autu vozite s drugima?

59

Dijeljenje automobila s nekim jedna je od najrizičnijih stvari koje možete učiniti što se tiče prijenosa koronavirusa. Iako se uzimanje automobila može činiti malo sigurnijom alternativom u usporedbi s javnim prijevozom, to je još uvijek mali zatvoreni prostor. Čak i ako su svi putnici u maskama, neke sitne čestice mogu pobjeći iz maske u zrak.

“Obično nije značajno kada ste na otvorenom, jer se razrjeđuje”, rekao je Varghese Mathai, fizičar sa Sveučilišta Massachusetts, Amherst, za Insider. “Ali kada ste u zatvorenom prostoru poput automobila, ako se čestice ne izbace iz kabine, s vremenom mogu ostati i stvoriti koncentraciju.” Mathai, zajedno s istraživačima sa Sveučilišta Brown, modelira kako se čestice mogu kretati unutar vozila s različitim razinama ventilacije.

Ne iznenađuje što je u njihovoj simulaciji, objavljenoj u časopisu Science Advances ranije ovog mjeseca, kazano kako bi spuštanje svih prozora bio najučinkovitiji način za uklanjanje potencijalno čestica opterećenih virusom iz automobila. Kad su svi prozori bili zatvoreni, 8 do 10 posto sitnih čestica koje je jedna osoba izdahnula moglo je doći do druge. Taj se broj smanjio na 0,2 posto na 2 posto kada su bila otvorena sva četiri prozora. No, u prohladan zimski dan otvaranje svih prozora možda nije najpraktičnija opcija, pa su autori eksperimentirali s alternativama i iznijeli neke prijedloge.

Ako ćete otvoriti dva prozora, odaberite one nasuprot vozaču i putnika. Simulirani automobil temeljio se na Toyoti Prius koja je vozila brzinom od 50 km/h, s vozačem na prednjem lijevom sjedalu i jednim putnikom na zadnjem desnom. Istraživanje je pokazalo da otvaranje prozora nasuprot vozaču (sprijeda desno) i putnika (straga lijevo) pruža bolju ventilaciju u modelu.

U automobilu u pokretu svjež zrak obično ulazi kroz stražnji prozor i kroz prednji prozor, rekao je Mathai. Otvaranje prozora nasuprot putnicima ne samo da osigurava ulaznu i izlaznu točku za čestice, već stvara i struju zraka koja odvaja putnika od vozača. Međutim, Mathai je rekao da je razlika između konfiguracija s dva prozora koja su testirali “marginalna”. Trebali biste otvoriti neke prozore barem na pola puta ako dijelite automobil i uvijek nositi masku. Isključivo otvaranje prozora automobila nije siguran način da se izbjegne prijenos koronavirusa, rekao je Mathai.

Dijeljenje automobila s nekim izvan vašeg domaćinstva rizičan je potez, a otvaranje prozora jedan je od načina za smanjenje tog rizika. No Mathai je upozorio da dodatna ventilacija nije zamjena za druge mjere prevencije, poput nošenja maski, pranja ruku i saniranja zajedničkih površina. Plastične barijere između vozača i putnika mogle bi pomoći zaustaviti širenja kapljica. Simulacija nije uzela u obzir potencijalne prepreke između prednjeg i stražnjeg sjedala, poput tradicionalne pregrade za taksi ili improvizirane plastične folije.

Mathai je rekao da, iako takva rješenja nisu zamjena za svježi zrak, ne škodi ih imati. Kao što su drugi stručnjaci rekli Insideru, sprječavanje prijenosa koronavirusa je poput nanošenja slojeva švicarskog sira: svaki sloj ima svoja ograničenja, ali ako složite dovoljno kriški, trebali biste moći prekriti rupe. “Barijere pomažu u sprečavanju svih vrsta prijenosa kapljica, uključujući i one male”, rekao je Mathai. “Ali bolji je način imati i ventilacijski sustav, tako da se zrak iznutra u kabini nadopunjava svježim zrakom izvana.”

Izvor: Business Insider

Komentari