Udar meteora koji je ubio dinosaure iznjedrio je prašumu Amazona?

Udar meteora koji je usmrtio dinosaure iznjedrio je tropske prašume našeg planeta, sugerira nova studija. Znanstvenici su koristili fosilni pelud i lišće iz Kolumbije kako bi istražili na koji je način ovaj utjecaj promijenio južnoameričke tropske šume. Tim je svoja otkrića izložio u prestižnom časopisu Science.

Nakon što je prije 66 milijuna godina svemirska stijena široka 12 km pogodila Zemlju, vrsta vegetacije koja je činila ove šume drastično se promijenila.

Koautorica dr. Mónica Carvalho iz Smithsonian Instituta za tropska istraživanja u Panami rekla je: “Naš je tim pregledao preko 50 000 zapisa o fosilnom peludu i više od 6 000 fosila listova prije i nakon udara.” Otkrili su da su biljke koje nose konus, zvane četinjače i paprati, bile uobičajene prije nego što je ogromni meteor udario u Yucatan u Meksiku.

No, nakon razornog utjecaja, biljna raznolikost pala je za oko 45%, a izumiranja su bila široko rasprostranjena, posebno među biljkama koje nose sjeme. Dok su se šume oporavljale tijekom sljedećih šest milijuna godina, nad njima su dominirale kritosemenke ili cvjetnice. Kao rezultat ove tranzicije promijenila se i struktura tropskih šuma. Tijekom kasnog razdoblja Krede, dok su dinosauri još uvijek bili živi, ​​stabla koja su činila šume bila su široko razmaknuta. Gornji dijelovi nisu se preklapali, ostavljajući otvorena područja obasjana suncem na šumskom tlu.

No, nakon udara, šume su razvile gustu krošnju koja je omogućavala mnogo manje svjetlosti da stigne do tla. Na temelju analize peludi i lišća, istraživači predlažu tri različita objašnjenja.

Prvo, dinosauri su mogli spriječiti šumu da raste pregusto hraneći se i gazeći biljke koje rastu u nižim razinama šume. Drugo objašnjenje je da padajući pepeo meteora kroz tropske krajeve dao prednost brže rastućim cvjetnicama. Treće je objašnjenje da je preferencijalno izumiranje vrsta četinjača stvorilo priliku za rast cvjetnica.

Ove se ideje, kažu u timu, međusobno ne isključuju i mogle su sve pridonijeti ishodu koji danas vidimo.

“Ovdje smo naučili da se pod brzim poremećajima tropski ekosustavi ne odbijaju samo natrag; oni se zamjenjuju i proces traje zaista dugo”, rekao je dr. Carvalho.

Izvor: BBC