Objavljeno remek djelo nobelovca Richarda H. Thalera “Nerazumno ponašanje”, koje daje odgovore zašto kupujemo

31

Nerazumno ponašanje – stvaranje bihevioralne ekonomije dobitnika Nobelove nagrade Richarda H. Thalera, briljantno djelo koje su magazini Forbes i Economist proglasili najboljom poslovnom i ekonomskom knjigom godine, objavljeno je na hrvatskom jeziku u izdanju Školske knjige. Nobelova nagrada dodijeljena je Richardu H. Thaleru 2017. godine za revolucionaran rad upovezivanju ekonomije i psihologije. Upravo u knjizi Nerazumno ponašanje Thaler, utemeljitelj bihevioralne ekonomije, pokazuje da je za uspješno poslovanje jednako važno razumjeti ljudsko ponašanje i financijske izvještaje.

Ono što ovo djelo razlikuje od klasičnoga znanstvenog štiva kakvo pišu sveučilišni profesori iznimno je duhovit i zabavan stil pisanja kojim slavni ekonomist privlači širok krug čitatelja. Najšira javnost upoznala je lucidnog profesora ekonomije i koautora knjige Nudgeu filmu Oklada stoljeća (The Big Short) koji se bavi sudbinom nekoliko ulagača i financijskih stručnjaka uoči gospodarske krize 2008. i 2009. godine. Thalerigra cameo ulogu u toj dokumentarnoj drami u kojoj glume hollywoodske zvijezde Steve Carrell, Ryan Gosling, Christian Bale, Brad Pitt…

U knjizi Nerazumno ponašanje dobitnik Nobelove nagrade povezuje nova otkrića o ljudskoj psihologiji s praktičnim razumijevanjem poticaja i tržišnog ponašanja te otvara nove poglede na sve – od kućnih financija do televizijskih kvizova, odabira igrača za nacionalnu ligu američkog nogometa (NFL) i poslovnih subjekata kao što je Uber. Autor otkriva kako proučavanje ljudskih pogrešnih proračuna može pomoći u donošenju promišljenih odluka u našem životu i poslu te u našim vladama.

Knjiga sadržava mnogobrojne primjere iz svakidašnjeg života, anegdote i šale s pomoću kojih autor na duhovit način predstavlja ekonomsku povijest punu velikih imena, trijumfa, dokaza, ali i sukoba. Thaler analizira kako se ljudi ponašaju u stvarnom životu kad kupuju i prodaju vino, kako se natječu u kvizovima, kako izabiru igrače u nogometnoj ligi te kako štede za starost. Na temelju te analize dokazuje da ljudi ne donose odluke u skladu s teoremima izvedenim u standardnim ekonomskim udžbenicima.

Stvarni ljudi ne ponašaju se kao „ekoni”, kako Thaler naziva hladnokrvne optimizatore iz ekonomskih teorija koji svoje odluke redovito temelje na objektivnim činjenicama. Ljudi nemaju inteligenciju Einsteina ni samokontrolu budističkog svećenika. Upravo suprotno, ističe autor knjige, ljudske su odluke često promjenjive i iracionalne te suprotne njihovoj dobrobiti.

Autor u knjizi na vrlo zanimljiv način opisuje otpore pružane bihevioralnoj ekonomiji i originalno propituje mnogobrojna pitanja iz ekonomske teorije. Osim što je koautor bestselera Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness, napisao je i knjige Quasi-Rational Economics i The Winner’s Curse: Paradoxes and Anomalies of Economic. Objavio je mnogobrojne članke u uglednim časopisima poput American EconomicsReview, the Journal of Finance i the Journal of Political Economy. Profesor je bihevioralne ekonomije na Sveučilištu u Chicagu, a 2015. bio je predsjednik Američkoga gospodarskog udruženja.

Nerazumno ponašanje prevela je s engleskoga jezika dr. sc. Maja Vidović, a knjiga je dostupna u knjižarama Školske knjige.

Komentari