Naplata parkiranja i punjenja električnih vozila na području grada Rijeke

151

Novim izmjenama uvjeta naplate parkiranja u Gradu Rijeci tvrtke Rijekaplus d.o.o. ukinute su “povlaštene parkirne karte” vlasnicima električnih vozila na način da se ono sad naplaćuje kao i ostalim korisnicima te je omogućeno umanjenje troškova za do maksimalnih 3 sata korištenja na punionici istih, nakon kojih je potrebo vozilo parkirati na drugo parkirno mjesto. Stoga, na ReciGlasno, jedna je korisnica Gradskoj upravi postavila pitanje tko će i na koji način će vršiti naplatu, odnosno odbitak troška ta tri sata besplatnog parkinga na automatskim blagajnama:

“Tko i na koji način će u garaži Zagrad bilježiti i vršiti kontrolu koliko je vozilo bilo na punjaču te odbiti od automatske parkirne karte iznos za tri besplatna sata?

Također punionice električnih vozila na parkiralištu Gomila i Delta vlasništvo su HEP-a i ono vrši naplatu, što znači da osim punjenja plaćamo i parkirnu kartu jer je automatska blagajna i kako bi dokazali i kome da smo parkirali 3 h na punionici?

Što faktički znači da smo mi vlasnici električnih vozila u biti zakinuti jer infrastruktura za elektično punjenje Grada Rijeke ne prati razvoj i količinu električnih vozila na cestama i stvaraju se gužve, ovim načinom izmjene niste postigli da se to promjeni već nas stavili u još goru situaciju iz slijedećih razloga.

Ukoliko se kupi mjesečna parkirna karta isključivo za neko određeno parkiralište (više nema drugih opcija kao što je bilo do sada za povlaštenu kartu) dolazi do slijedećih problema:

Npr. vozilo je prazno, a ne možemo pomaknuti vozilo ukoliko nije napunjeno, isto tako doći do potrebnog punjača usred gradske vreve je lutrija. Moram kružiti po cijelom gradu u nadi da ću uspjeti doći do punionice čime, ukoliko imam parkirnu kartu primjerice za garažu Zagrad, a tamo ne mogu napuniti auto, već mi se oslobodi mjesto na Delti i primorana sam otići tamo parkirati. Ja u biti plaćam 800 kn mjesečnu kartu u garaži Zagrad, punjenje vozila Hepu za vrijeme koje je vozilo na punjaču tih 3 h, izgubim parkirno mjesto u garaži, te platim parking po 3x gdje i ako uspijem naći slobodno parkirno mjesto. Uz sve to potencijalno izgubim i radno mjesto jer pola radnog vremena tražim slobodnu punionicu i parking u centru grada.

Dakle, niti ste riješili pitanje automobila koje redovno zauzimanju mjesto na punionicma koje koriste kao parking (svakodnevno se susrećemo s tim problemom), punionica je malo, a nerijetko su u kvaru što nije prikazano na aplikacijama, niti se kvarovi redovno održavaju (primjer garaže Zagrad) vlasnike električnih vozila ste oštetili na sve moguće načine. Upravo se sprema nova serija poticaja za kupovinu električnih vozila i mogu samo reći da ni uz sve dostupne poticaje nismo spremni na prelazak na energetski učinkovita vozila i da je žalosno da se ne vodi računa o Pravilnicima i zakonima koji propisuju da novogradnje, trgovački centri i sve što se planira izgraditi mora imati u “pripremi” ključna riječ predviđena mjesta za punjenje električnih vozila. Takve punionice uglavnom ne “zažive” jer se uglavnom radi o stranim investitorima koji zadovolje formu, a koncesiju za punionice ne realiziraju…dakle infrastruktura je očajna, a mi plaćamo višestruko odluku da pridonosimo energetskoj učinkovitosti.

Zaključak: Umjesto da ste ostavili mogućnost kupnje mjesečne karte za gradska parkirališta po simbolično umanjenoj cijeni (ukoliko se već oduzima 3h od cijene parkirne karte) i mogućnost za parkiranje na više parkinga otvornog/zatvorenog tipa Vi ste donesenim izmjenama vlasnicima električnih vozila stvorili dodatan trošak, stres i probleme,” upitala je vlasnica električnog vozila.

“Korisnici elektro i plug – in hibridnih vozila u ovom trenutku nisu u nepovoljnijem položaju”, ističu iz Rijeka Plusa.

Ubrzo je stigao odgovor Gradske uprave, koji prenosimo u nastavku:

“Poštovani,

u Trgovačkom društvu Rijeka plus d.o.o. navode kako je Grad Rijeka već 2015. godine započeo razgovore s HEP-om, vezano za realizaciju projekta elektro punionica na parkiralištima u centru grada. Tako je već u kolovozu te iste godine u garaži Zagrad B postavljeno prvih šest punionica, neposredno nakon otvaranja tog garažnog objekta. U skladu s direktivama Europske unije, Rijeka je u samom vrhu hrvatskih gradova koji su, čim su za to stvoreni preduvjeti, počeli s realizacijom ovoga projekta. Tako je 2017. godine puštena u rad prva punionica na javnom parkiralištu Delta, temeljem suradnje koju je Grad Rijeka ostvario s HEP-om, odnosno ELEN-om. Odlučeno je da punionica bude postavljena upravo na Delti koje je u samom centru grada te samim time i najdostupnija korisnicima. U ožujku 2017. godine svim vlasnicima elektro vozila i plug in hibrida omogućeno je besplatno punjenje vozila, a nakon toga i besplatno parkiranje na javnim parkiralištima i u garažama kojima upravlja TD Rijeka plus d.o.o. Takvu je odluku podržalo i Gradsko vijeće, a upravo u svrhu poticanja što većeg broja ljudi na kupnju elektro vozila, kao i na razvijanje svijesti o potrebi brige za okoliš. Prema evidenciji TD Rijeka plus d.o.o. broj korisnika besplatnog parkiranja dosegao je čak 260 vozila.

U ovom Društvu ističu kako su parkirališta javne površine koje moraju biti dostupne svima pod jednakim uvjetima. S obzirom da je u Rijeci upravo nedostatak parkirališnog prostora gorući problem, a konfiguracija terena, velika gustoća stanovništva i nepostojanje uvjeta za izgradnju dostatnih parkirališta, odluka o ukidanju besplatnog parkiranja, nakon punih pet godina takvih pogodnosti, je neizbježna.

Vrijeme punjenja kontrolirat će djelatnici Rijeka plusa i ako utvrde da se vozilo na mjestu za punjenje zadržalo do 3 sata, propustit će ga s parkirališta. No, ukoliko se vlasnik vozila na tom mjestu zadrži duže od tri sata, usluga parkiranja će se nakon trećeg sata naplatiti, sukladno važećem cjeniku za uslugu parkiranja. Do izmjena dosadašnje prakse je i došlo upravo zbog toga što je primijećeno da se pojedini korisnici na mjestu za punjenje zadržavaju više od tri sata. Cilj je osigurati izmjene vozila na mjestima za punjenje te drugim korisnicima omogućiti korištenje punionica za električna vozila. S obzirom da korisnici vozila na fosilna goriva plaćaju punu cijenu parkiranja te nemaju popust, u Rijeka plusu smatraju da korisnici elektro i plug – in hibridnih vozila u ovom trenutku nisu u nepovoljnijem položaju.

Nezadovoljstvo odgovorom Gradske uprave:

No, korisnica nije bila zadovoljna odgovorom te je tražila pojašnjenje:

“Pitanje nije glasilo koliko dugo je korisnicima EV omogućeno korištenje besplatno parkiranje jer to nije bilo sporno kao ni sama naplata što sam navela i na samom početku pitanja. Konkretan primjer na koje se pored ostalog odnosilo moje pitanje mogu dati s današnjim danom. Obzirom da sam na putu za posao jedva došla do garaže Zagrad sa stanjem baterije na vozilu, te na radno mjesto jutros, a nisam htjela zauzeti punionicu duže od 3h znajući da ne mogu maknuti vozilo u navedenom razdoblju, čekala sam ne bi li se oslobodilo mjesto za punjenje. Naravno sva mjesta osim kućne utičnice od 3,6 kW su zauzeta cijelo prijepodne, a i na tom mjestu je bio parkiran motor. Srećom locirala sam vlasnika i zamolila ga da se makne te priključila vozilo. Konkretno za punjenje cca.18kW baterije mi je potrebno 11h!! Ne 3h! Znači po Vama ja da napunim vozilo za 3h na cca. 20% baterije sa kojima moram doći u prigrad i tražiti drugu punionicu gdje moram izgubiti još par sati da mogu idući dan na posao i opet cijela tortura ispočetka?! Također ukoliko ostavim auto da se puni 11h na takvom tipu punionice dobijem li kaznu ili je dovoljno da imam parkirnu kartu? Ako govorimo o naplati parkirališta sa rampom i dalje mi nije jasno kome se obratiti u vezi plaćanja parkirne karte za vrijeme punjenja? I glavno pitanje na koje mi niste dali odgovor je: Zašto se ne omogući kupovina parkirne karte za sva otvorena i zatvorena parkirališta vlasnicima EV? Sami ste naveli da je problem oko slobodnih mjesta na punionicama, te oko pronalaska parkinga u gradu. Zašto onda ne omogućite kako ste naveli da 260 korisnika može potražiti parkirno mjesto na drugim parkiralištima kada već mora ukloniti vozilo? Nikako ne možete tvrditi da smo u istom položaju kao vlasnici vozila na fosilna goriva jer oni dođu ujutro, parkiraju i do kraja radnog vremena ne moraju juriti po punionicama, tražiti mjesto za punjenje, te potom micati vozilo i opet po cijelom gradu tražiti mjesto za parkiranje.

Dakle jednostavno pitanje možete li omogućiti vlasnicima EV kupovinu mjesečne parkirne karte za otvorena i zatvorena parkirališta kao što je to bilo omogućeno do sada samo uz naplatu parkirne mjesečne karte?

Smatra li se da punionice od 3,6 kW na kojima se vozila pune satima moramo također napustiti u okviru tih 3h?

Kome se obratiti za naplatu i oduzimanje iznosa parkirne karte za 3h punjenja ukoliko nema djelatnika Rijeka plus u blizini, a moramo napustiti punionicu i parkiralište?”, pitala je korisnica, a iz Gradske uprave su odgovorili:

“Poštovani, prema Općim uvjetima isporuke komunalne usluge parkiranja na javnim površinama i u javnim garažama na području grada Rijeke od 17. ožujka 2022. godine korisnik, nakon završenog punjenja, svoje vozilo odmah mora premjestiti s parkirališnog mjesta na kojemu se ne nalazi uređaj za punjenje vozila. Vlasnik, odnosno korisnik vozila na mjestu za punjenje vozila, kako je već istaknuto u prethodnom odgovoru, može se zadržati najduže tri sata, te nakon tog vremena mora napustiti mjesto za punjenje. Isto se odnosi na sve punionice. Nakon isteka vremena punjenja Isporučitelj usluge će korisniku uslugu parkiranja naplatiti u skladu s Cjenikom. U TD Rijeka plus d.o.o. ističu kako kao isporučitelj usluge vode očevidnik o vozilima. Korisnici se za naplatu naknade moraju obratiti dežurnom djelatniku na parkiralištu, kako bi se naplatila usluga parkiranja. Nadalje, pretplatnu kartu nije moguće kupiti za mjesto za punjenje. Korisnici mogu kupiti mjesečnu parkirnu kartu za korištenje usluge parkiranja na plavo obilježenim parkirnim mjestima po cijeni od 500,00 kn. Prilikom izrade korisnik se mora odlučiti želi li parkirnu kartu za otvorena parkirališta ili zatvorena parkirališta pod rampom. Ukoliko se korisnik opredijeli za otvoren tip parkirališta, nije moguće koristiti parkirališta pod rampom, što vrijedi i obrnuto. S poštovanjem, Gradska uprava.”

L.B.

Komentari