HZJZ objavio Preporuke za sprečavanje infekcije koronavirusom u sklopu relaksiranja mjera

231

HZJZ objavio je detaljne Preporuke za sprečavanje infekcije koronavirusom u trgovinama koje započinju s radom u okviru postupnog ublažavanja restrikcija vezanih za COVID-19, a mi vam ih prenosimo u cjelosti:

Preporuke za sprečavanje infekcije koronavirusom u trgovinama

1. Ograničiti broj kupaca koji istovremeno borave u trgovini

15 kupaca na 100 m² neto. Maksimalni broj kupaca koji mogu istovremeno boraviti u trgovini ovisi o neto površini trgovine (površina koja je predviđena za kretanje kupaca, tj. bruto površina umanjena za površinu koju zauzimaju izlošci, police, blagajna, hladnjaci i ostala oprema trgovine). Najveći broj kupaca koji može istovremeno boraviti u trgovini je neto površina u četvornim metrima podijeljena sa 7. Ako je teško odrediti neto površinu, može se najveći broj kupaca koji istovremeno smiju biti u trgovini izračunati da se bruto površina podijeli s 10.

Ograničenje broja kupaca. Nakon što u trgovinu uđe maksimalno dozvoljen broj kupaca, daljnji ulasci su mogući tek kad netko od kupaca izađe, tj. na jednog koji izađe, jedan može ući.

Posebna pravila za trgovine tekstila. U trgovinama tekstila preporučuje se prodaja bez isprobavanja odjevnih predmeta. Epidemiološki se ne preporučuje isprobavanje odjevnih predmeta koji se oblače i svlače preko glave. Ako je nužno isprobati odjevne  predmete, nekupljena roba mora se spremiti na pet dana u za to predviđeni prostor prije ponovnog stavljanja u prodaju. Isto vrijedi i za odjevne predmete iz povrata.

Ograničen broj košarica i kolica. U trgovinama koje imaju košarice ili kolica, ograničenje broja kupaca koji ulaze u trgovinu može se postići na način da se na raspolaganje stavi onaj broj  košarica ili kolica koji odgovara najvećem broju kupaca koji mogu istovremeno biti u trgovini te da se ulazak uvjetuje preuzimanjem slobodne košarice ili kolica.

2. Osigurati zaštitne maske i fizičku distancu za osoblje koje dolazi u kontakt licem u lice s kupcima

Maksimalna zaštita kupaca i prodajnog osoblja. To se odnosi na blagajnike, poslužitelje, osoblje koje objašnjava karakteristike proizvoda i slično. Osoblje treba prilikom interakcije s kupcem koristiti zaštitnu masku koja prekriva nos i usta. Treba im stalno biti na raspolaganju dezinfekcijsko sredstvo kojim će periodički dezinficirati ruke. Ako je moguće, prostorno osigurati razmak od minimalno dva metra između poslužitelja ili blagajnika i kupca  prilikom izdavanja robe i plaćanja robe. Ako je moguće ugraditi zaštitnu pregradu na mjestu posluživanja i na blagajni, koja će fizički odvojiti blagajnika od kupca. Treba poticati bezkontaktno plaćanje kreditnim karticama.

3. Osigurati minimalni kontakt između djelatnika koji rade u različitim smjenama

Dvosmjenski rad. Ako je moguće, organizirati rad dvokratno, na način da između prve i druge smjene bude barem sat vremena razmaka, koji će se iskoristiti za čišćenje i dezinfekciju površina tijekom rutinskog čišćenja. Površine se dezinficiraju prebrisavanjem dezinficijensom na bazi alkohola.

4. Osigurati dezinfekcijsko sredstvo za ruke kupaca i obavijesti za kupce te kontinuirano provoditi dezinfekciju površina koje se često diraju

Dezinfekcija prostora. Na ulazu u trgovinu treba kupcima biti osiguran dispenzer s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno istaknuta obavijest o obvezi dezinfekcije ruku pri ulasku. Također na ulazu treba biti jasno istaknuta obavijest o obvezi održavanja razmaka od minimalno dva metra među kupcima te između kupaca i osoblja. Kvake i rukohvate na vratima te površine, rukohvata i rubove vrata na hladnjacima i ostale površine za koje se uoči da ih kupci često dodiruju trebaju se kontinuirano prebrisavati dezinficijensom na bazi alkohola.

5. Osigurati nadzor nad zdravstvenim stanjem osoblja

Dnevno mjerenje tjelesne temperature. Osoblje treba prije dolaska na posao izmjeriti tjelesnu temperaturu. Ako je tjelesna temperatura viša od 37,2 °C, ako se osoba osjeća bolesno ili ima bilo koje znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove bolesti, ne samo na bolesti dišnih puteva), treba se javiti nadređenom i ne dolaziti na posao dok se telefonski ne javi liječniku obiteljske medicine ili hitnoj medicinskoj službi u slučajevima kad je izravno ugrožen život ili teško narušeno zdravlje.

 

Preporuke za sprečavanje infekcije u muzejskim, galerijskim i ostalim izložbenim prostorima:

Radi sprečavanja širenja infekcije u muzejskim, galerijskim i ostalim izložbenim prostorima, potrebno je osigurati fizički  razmak među posjetiteljima te između posjetitelja i djelatnika muzeja/galerije/izložbenog prostora. Potrebno je također  omogućiti dezinfekciju ruku strankama na ulasku u prostor te smanjiti bliski kontakt djelatnika koji rade u odvojenim smjenama. Radi smanjenja fizičkog kontakta potrebno je:

1. Ograničiti broj posjetitelja koji istovremeno borave u prostoru
15 posjetitelja na 100 m² neto. Maksimalni broj posjetitelja koji mogu istovremeno boraviti u prostoru ovisi o neto-površini prostora (površina koja je predviđena za kretanje posjetitelja, tj. brutopovršina prostora umanjena za površinu koju zauzimaju eksponati zajedno s potrebnim muzejskim/galerijskim/izložbenim namještajem, ostali namještaj i oprema postavljeni u prostoru). Najveći broj posjetitelja koji može istovremeno boraviti u prostoru odgovara neto-površini prostora u četvornim metrima podijeljenoj s 10. Ako je teško odrediti neto-površinu, može se najveći broj posjetitelja koji istovremeno smiju boraviti u prostoru izračunati tako da se bruto-površina podijeli s 20. Nakon što u prostor uđe maksimalno dozvoljen broj posjetitelja, daljnji su ulasci mogući tek kad jedan od posjetitelja iziđe, tj. na jednoga posjetitelja koji iziđe, smije jedan ući.

2. Osigurati zaštitne maske i fizičku distancu za sve osoblje koje dolazi u kontakt licem u lice s posjetiteljima

Maksimalna zaštita posjetitelja i djelatnika. Osoblje treba prilikom interakcije s posjetiteljima koristiti zaštitnu masku koja prekriva nos i usta. Treba im stalno biti na raspolaganju dezinfekcijsko sredstvo kojim će redovito dezinficirati ruke. Ako je moguće, potrebno je prostorno osigurati razmak od minimalno dva metra između djelatnika i posjetitelja prilikom međusobne komunikacije. Ako je moguće, poželjno je na blagajnama i pultovima ugraditi zaštitnu pregradu koja će fizički odvojiti djelatnika od posjetitelja. Treba također poticati beskontaktno plaćanje kreditnim karticama.

3. Osigurati minimalni kontakt između djelatnika koji rade u različitim smjenama

Dvosmjenski rad. Ako je moguće, treba organizirati rad dvokratno, na način da između prve i druge smjene bude barem sat vremena razmaka, koji će se iskoristiti za čišćenje i  dezinfekciju površina tijekom rutinskog čišćenja. Površine se dezinficiraju prebrisavanjem dezinficijensom na bazi alkohola.

4. Osigurati dezinfekcijsko sredstvo za ruke posjetitelja i obavijesti za posjetitelje te kontinuirano provoditi dezinfekciju površina koje se često diraju

Dezinfekcija prostora. Na ulazu u muzejski/galerijski/izložbeni prostor strankama treba biti dostupan dispenzer s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno istaknuta obavijest o obvezi dezinfekcije ruku pri ulasku. Također na ulazu treba biti jasno istaknuta obavijest o obvezi održavanja razmaka od minimalno dva metra među posjetiteljima te između posjetitelja i osoblja, kao i obavijest o zabrani dodirivanja površina na kojima su izloženi i kojima su zaštićeni eksponati. Kvake i rukohvate na vratima, rukohvate na stubama te sve ostale površine za koje se uoči da ih posjetitelji često dodiruju (primjerice tipkovnice u dizalima, računalni terminali, dodirni zasloni, slušalice i uređaji za reprodukciju komentara uz eksponate/virtualni tumači/, zaštitne pregrade za eksponate – uzimajući u obzir mogućnost nepoštivanja zabrane dodirivanja itd.) trebaju se kontinuirano prebrisavati dezinficijensom na bazi alkohola.

5. Osigurati nadzor nad zdravstvenim stanjem osoblja

Dnevno mjerenje tjelesne temperature. Osoblje treba prije dolaska na posao izmjeriti tjelesnu temperaturu. Ako je tjelesna temperatura viša od 37,2 °C, ako se osoba osjeća bolesno ili ima bilo koje znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove bolesti, ne samo na bolesti dišnih puteva), treba se javiti nadređenom i ne dolaziti na posao dok se telefonski ne javi liječniku obiteljske medicine ili hitnoj medicinskoj službi u slučajevima kad je izravno ugrožen život ili teško narušeno zdravlje.

 

Preporuke za rad u knjižnicama i antikvarijatima tijekom epidemije koronavirusa (COVID-19):

Dopušta se posudba knjiga bez korištenja čitaonice. Radi sprečavanja širenja infekcije u prostorijama knjižnica i antikvarijata, potrebno je osigurati fizički razmak među strankama te između stranaka i djelatnika. Potrebno je također omogućiti dezinfekciju ruku strankama na ulasku u objekt te smanjiti bliski kontakt djelatnika koji rade u odvojenim smjenama. Nakon vraćanja posuđene knjige u knjižnicu potrebno je knjigu prebrisati dezificijensom (dezificijens se nanese na papirnati jednokratni ručnik i knjiga se prebriše) prije odlaganja na policu. Potom djelatnik opere ruke toplom vodom i sapunom te utrlja dezinficijens. Kod izdavanja knjige djelatnik uputi stranku da ne prelistava knjigu. Knjige koje bi se zbog čestog nanošenja dezinficijensa mogle oštetiti poželjno je omotati u plastični omot. Kod razgledavanja antikviteta stranku se uputi da što manje dodiruje izložene predmete. Radi smanjenja fizičkog kontakta potrebno je:

1. Ograničiti broj stranaka koji istovremeno borave u objektu

15 posjetitelja na 100 m² neto. Maksimalni broj stranaka koje mogu istovremeno boraviti u objektu ovisi o neto površini objekta (površina koja je predviđena za kretanje stranaka, tj. Bruto površina objekta umanjena za površinu koju zauzimaju namještaj i ostala oprema postavljeni u objektu). Najveći broj stranaka koji može istovremeno boraviti u objektu odgovara neto površini u četvornim metrima podijeljenoj sa 7. Ako je teško odrediti neto površinu, može se najveći broj stranaka koji istovremeno smiju boraviti u objektu izračunati tako da se bruto površina podijeli s 10. Nakon što u objekt uđe maksimalno dozvoljen broj stranaka, daljnji ulasci mogući su tek kad jedna od stranaka iziđe, tj. na jednu stranku koja iziđe, jedna smije ući.

2. Osigurati zaštitne maske i fizičku distancu za sve osoblje koje dolazi u kontakt licem u lice sa strankama

Maksimalna zaštita posjetitelja i djelatnika. Prilikom interakcije sa strankom osoblje treba koristiti zaštitnu masku koja prekriva nos i usta. Treba im stalno biti na raspolaganju dezinfekcijsko sredstvo kojim će redovito dezinficirati ruke. Ako je moguće, potrebno je prostorno osigurati razmak od minimalno dva metra između djelatnika i stranke prilikom međusobne komunikacije. Ako je moguće, poželjno je ugraditi zaštitnu pregradu na mjestu komunikacije, koja će fizički odvojiti djelatnika od stranke. Treba također poticati beskontaktno plaćanje kreditnim karticama.

Osigurati minimalni kontakt između djelatnika koji rade u različitim smjenama

Dvosmjenski rad. Ako je moguće, treba organizirati rad dvokratno, na način da između prve i druge bude barem sat vremena razmaka, koji će se iskoristiti za čišćenje i dezinfekciju površina tijekom rutinskog čišćenja. Površine se dezinficiraju prebrisavanjem dezinficijensom na bazi alkohola.

3. Osigurati dezinfekcijsko sredstvo za ruke stranaka i obavijesti za stranke te kontinuirano provoditi dezinfekciju površina koje se često diraju

Dezinfekcija prostora. Na ulazu u objekt strankama treba biti dostupan dispenzer s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno istaknuta obavijest o obvezi dezinfekcije ruku pri ulasku. Također na ulazu treba biti jasno istaknuta obavijest o obvezi održavanja razmaka od minimalno dva metra među strankama te između stranaka i osoblja. Kvake i rukohvate na vratima te sve površine za koje se uoči da ih stranke često dodiruju (primjerice računalni terminali, dodirni zasloni, pribor za pisanje itd.) trebaju se kontinuirano prebrisavati dezinficijensom na bazi alkohola.

4. Osigurati nadzor nad zdravstvenim stanjem osoblja

Dnevno mjerenje tjelesne temperature. Osoblje treba prije dolaska na posao izmjeriti tjelesnu temperaturu. Ako je tjelesna temperatura viša od 37,2 °C, ako se osoba osjeća bolesno ili ima bilo koje znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove bolesti, ne samo na bolesti dišnih puteva), treba se javiti nadređenom i ne dolaziti na posao dok se telefonski ne javi liječniku obiteljske medicine ili hitnoj medicinskoj službi u slučajevima kad je izravno ugrožen život ili teško narušeno zdravlje.

 

Preporuke za rad u djelatnosti prijevoza putnika autobusima tijekom epidemije koronavirusa (COVID-19):

Ove se preporuke odnose na provedbu mjera prilikom prijevoza putnika autobusima tijekom epidemije koronavirusa (COVID-19) radi zaštite kako vozača tako i putnika u posebnom linijskom i povremenom prijevozu putnika. Većina preporuka higijenskih mjera može se primijeniti i na ostale oblike organiziranog cestovnog prijevoza.

1. Higijena vozačkog mjesta. Održavajte higijenu kabine vozača i svoju radnu okolinu – vozačkog mjesta i kabine tako da se svakodnevno, preporučeno nekoliko puta dnevno prebrišu površine sa sredstvom za dezinfekciju površina. Posebno prebrišite površine koje se često dodiruju rukama kao što su kvake na vratima, volan, radna ploča.

2. Vožnja s maskom. Ako vozaču nošenje maske ne ometa sigurnu vožnju, preporučljivo je da nosi masku tijekom vožnje. Zaštitnu masku treba redovno mijenjati, a obvezno uvijek kada postane vlažna i mokra. Prije i nakon skidanja maske, ruke treba oprati toplom vodom i sapunom ili ih dezinficirati. Iskorištene jednokratne maske odlažu se u vreće za smeće koje su smještene u kante s poklopcem.

3. Higijena ruku. Redovito održavajte higijenu ruku. Kad god je moguće, perite ruke sapunom i vodom u trajanju od 20 sekundi. Ako to nije moguće, koristite dezinfekcijska sredstva koja sadrže 70% alkohola. Operite ruke prije ulaska u vozilo, nakon izlaska iz vozila, nakon postupaka čišćenja vozila ili kad su ruke vidljivo uprljane, te u ostalim preporučenim situacijama (poslije toaleta, prije jela, poslije brisanja nosa…). Dezinfekcijsko sredstvo mora biti na raspolaganju na ulazu u vozilo, a pri ulazu u autobus potrebna je dezinfekcija ruku (vozno osoblje i putnici).

4. Dodirivanje lica. Izbjegavajte rukama dodirivati oči, usta i nos, jer tim putem virus može ući u tijelo.

5. Kontakt s putnicima. Treba izbjegavati bliski kontakt s putnicima i njihovom prtljagom prilikom komunikacije s njima. Održavajte odgovarajući tjelesni razmak (1–2 metra) u svakodnevnom društvenom kontaktu s putnicima i drugim osobama. Ako vozači stavljaju prtljagu u prtljažni prostor, potrebno je poslije toga dezinficirati ruke.

6. Tjelesna udaljenost. Informirajte putnike o važnosti održavanja tjelesne udaljenosti od najmanje jednog metra jednih od drugih. Poštujte mjere, posebice ako uočite putnike s respiratornim simptomima.

7. Način prijenosa zaraze. Budite svjesni da se koronavirus (COVID-19) prenosi kapljično i kontaktom, kada zaražena osoba govori, kašlje ili kiše u blizini zdrave osobe ili dodirivanjem predmeta i površina koje su onečišćene respiratornim izlučevinama oboljele osobe, a nakon toga dodirivanjem očiju, nosa ili usta.

8. Kihanje/kašljanje. Održavajte higijenu nosa – prekriti usta unutarnjom stranom lakta ili papirnatom maramicom prilikom kašljanja ili kihanja i zatim baciti maramicu u kantu za otpad te oprati ili dezinficirati ruke ako voda i sapun nisu u tom trenutku dostupni.

9. Higijena putničkog prostora. Redovno čišćenje i prozračivanje unutrašnjosti prijevoznog sredstva (autobusa) prije vožnje i nakon vožnje. Pri čišćenju unutrašnjosti autobusa posebno pazite na naslone za glavu i za ruke putnika, prozorska stakla te rukohvate na ulaznim i izlaznim vratima.

10. Zaštita između putnika i vozača. Preporučuje se postava fizičke barijere između vozačkog mjesta i putnika (od pleksiglasa ili slično), a ne bude li to moguće, prvi red sjedala iza vozača neće se koristiti za prijevoz putnika.

11. Fizička udaljenost među putnicima. Broj i raspored putnika u sjedalima je takav da omogućava propisani razmak između njih. Treba sjediti jedna osoba u redu, na način da sjede naizmjence na sasvim lijevom i sasvim desnom sjedalu. Ako je moguće, preporučljivo je da putnici koriste zaštitne maske, ako im ne smeta disanju zbog zdravstvenog stanja.

12. Prozračivanje putničkog prostora. Redovno prozračujte putnički prostor prilikom stajanja na stajalištima. Za vrijeme  vožnje koristite prozračivanje unutrašnjosti autobusa ventilacijom. Ako vremenske prilike i temperatura to dozvoljavaju, tijekom vožnje otvorite prozore. Izbjegavajte korištenje klimatizacijskih uređaja ili grijanje.

13. Beskontaktna kupnja karata. Kod naplate karata treba poticati plaćanje karata beskontaktnim karticama ili online kupnju, a ako se koristi klasično kartično plaćanje ili gotovina, treba dezinficirati ruke nakon plaćanja.

14. Oboljenje voznog osoblja. Ako vozno osoblje ili članovi  njihove obitelji razviju simptome koji upućuju na COVID-19 kao što je povišena tjelesna temperatura, grlobolja, kašalj, poteškoće s disanjem, ne idu na posao i odmah obavijeste svog poslodavca.

Uputa za korištenje dezinficijensa za ruke
 Preporučeno je da se prije korištenja dezinficijensa, ruke operu sapunom i toplom vodom, posebice kad su vidljivo zaprljane (postupak pranja traje 20 sekundi).
 U slučaju da nema mogućnosti pranja ruku sapunom i vodom, potrebno ih je dezinficirati dezinficijensom za ruke.
 Sredstvo za dezinfekciju potrebno je nanijeti na suhe i čiste dlanove u količini od 1 do 2 ml (obično jedan potisak, ili prema uputama proizvođača).
 Dlanove i područje između prstiju potrebno je protrljati dok se ne osuše, a sredstvo nije potrebno isprati.
 Potrebno je voditi brigu o dostatnoj upotrebi dezinficijensa za ruke te se obvezno javiti nadređenom radniku u slučaju da je u dozatoru preostala manja količina sredstva za dezinfekciju, kako bi se osigurao novi.

 

Upute za ugostiteljske objekte

Dopušta se obavljanje rada ugostiteljskim objektima iz skupine: restorani, barovi (kavana, pivnica, buffet, krčma, konoba i klet) i catering objekti i objekti jednostavnih usluga uz pridržavanje svih protuepidemijskih mjera i strogih mjera slijedi:
1. Zabranjeno je usluživanje jela, pića i napitaka u samom objektu
2. Naručitelj preuzima kupljeno na vratima, prozoru ili neposredno ispred objekta.
3. Potrebno je osigurati pridržavanje najvećih higijenskih standarda i pridržavati se razmaka ograničenog broja kupaca kako bi se smanjio fizički kontakt i održao propisani razmak od 2 metra između kupaca, prodavača i kupaca međusobno  te prodavača ukoliko jedan naplaćuje a drugi izdaje
4. Preporuča se gdje nije drugačije uređeno, postavljanje pregrade od pleksiglasa ili drugog dezinficijensima perivog materijala uvjeti i sigurnosne mjere za zaštitu kupaca i prodavača
5. Ukoliko je moguće, preporuča se plaćanje beskontaktnim karticama
6. Za postupak plaćanja gotovinom preporuča se da kupac najprije stavi novac na pult i potom uzme izvraćeni ostatak a nakon svakog kupca se pult dezinficira
7. Proizvod (napitak, obrok i sl.) treba naručiti i platiti na mjestu koje je odvojeno od mjesta izdavanja/preuzimanja narudžbu i naplaćuje, a druga izdaje naručeno) organizirati, prodavač mora obavezno dezinficirati ruke između naplate i izdavanja narudžbe te dezinficirati površinu/pult na kojem se vrši naplata i izdavanje narudžbe između te dvije aktivnosti
8. Osigurati da se ne stvaraju gužve, te da se jasne upute o tome stave na sve u vidljiva mjesta.
9. Ukoliko je moguće preporuča se osigurati protočnost kupaca na način da s odvojeni ulaz/prilaz od izlaza/odlaska
10. Na vidljivim mjestima istaknuti upute i preporuke za pridržavanje općih pravila o higijeni te strogoj mjeri
11. Ako je organiziran drive-in sistem zabranjen je izlazak iz automobila i motaju se poštivati mjere navedene pod točkama
Upute za ugostiteljske objekte

Preporuke za sprječavanje infekcije u prostorijama svih poslovnih subjekata koji obavljaju uslužne djelatnosti (osim onih u kojima se ostvaruje bliski kontakt s klijentima):

Radi sprečavanja širenja infekcije u prostorijama poslovnih subjekata koji obavljaju uslužne djelatnosti (osim onih u kojima  se ostvaruje bliski kontakt s klijentima), potrebno je osigurati fizički razmak među strankama te između stranaka i djelatnika poslovnog subjekta. Potrebno je također omogućiti dezinfekciju ruku strankama na ulasku u objekt te smanjiti bliski kontakt djelatnika koji rade u odvojenim smjenama. Radi smanjenja fizičkog kontakta potrebno je:

1. Ograničiti broj stranaka koje istovremeno borave u objektu

20 stranaka na 100 m² neto. Maksimalni broj stranaka koje mogu istovremeno boraviti u objektu ovisi o neto-površini objekta (površina koja je predviđena za kretanje stranaka, tj. bruto-površina objekta umanjena za površinu koju zauzimaju namještaj i ostala oprema postavljeni u objektu). Najveći broj stranaka koji može istovremeno boraviti u objektu odgovara neto-površini u četvornim metrima podijeljenoj s 5. Ako je teško odrediti neto-površinu, može se najveći broj stranaka koji istovremeno smiju boraviti u objektu izračunati tako da se bruto-površina podijeli s 10. Nakon što u objekt uđe maksimalno dozvoljen broj stranaka, daljnji ulasci su mogući tek kad jedna od stranaka iziđe, tj. na jednu stranku koja iziđe, jedna smije ući

2. Osigurati zaštitne maske i fizičku distancu za sve osoblje koje dolazi u kontakt licem u lice sa strankama

Maksimalna zaštita posjetitelja i djelatnika. Osoblje treba prilikom interakcije sa strankom koristiti zaštitnu masku koja prekriva nos i usta. Treba im stalno biti na raspolaganju dezinfekcijsko sredstvo kojim će redovito dezinficirati ruke. Ako je moguće, potrebno je prostorno osigurati razmak od minimalno dva metra između djelatnika i stranke prilikom međusobne komunikacije. Ako je moguće, poželjno je ugraditi zaštitnu pregradu na mjestu komunikacije, koja će fizički odvojiti djelatnika od stranke. Treba također poticati beskontaktno plaćanje kreditnim karticama.

3. Osigurati minimalni kontakt između djelatnika koji rade u različitim smjenama

Dvosmjenski rad. Ako je moguće, treba organizirati rad dvokratno, na način da između prve i druge smjene bude barem sat vremena razmaka, koji će se iskoristiti za čišćenje i dezinfekciju površina tijekom rutinskog čišćenja. Površine se dezinficiraju prebrisavanjem dezinficijensom na bazi alkohola.

4. Osigurati dezinfekcijsko sredstvo za ruke stranaka i obavijesti za stranke te kontinuirano provoditi dezinfekciju površina koje se često diraju

Dezinfekcija prostora. Na ulazu u objekt strankama treba biti dostupan dispenzer s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno istaknuta obavijest o obvezi dezinfekcije ruku pri ulasku. Također na ulazu treba biti jasno istaknuta obavijest o obvezi održavanja razmaka od minimalno dva metra među strankama te između stranaka i osoblja. Kvake i rukohvate na vratima te sve površine za koje se uoči da ih stranke često dodiruju (primjerice računalni terminali, dodirni zasloni, pribor za pisanje itd.) trebaju se kontinuirano prebrisavati dezinficijensom na bazi alkohola.

5. Nadzor nad zdravstvenim stanjem osoblja. Dnevno mjerenje tjelesne temperature. Osoblje treba prije dolaska na posao izmjeriti tjelesnu temperaturu. Ako je tjelesna temperatura viša od 37,2 °C, ako se osoba osjeća bolesno ili ima bilo koje znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove bolesti, ne samo na bolesti dišnih puteva), treba se javiti nadređenom i ne dolaziti na posao dok se telefonski ne javi liječniku obiteljske medicine ili hitnoj medicinskoj službi u slučajevima kad je izravno ugrožen život ili teško narušeno zdravlje.

 

Preporuke za osobe starije životne dobi i osobe s kroničnim nezaraznim bolestima u okviru postupnog ublažavanja restrikcija vezanih uz COVID-19:

Na temelju dostupnih podataka o novom koronavirusu, smatra se  a starije osobe i osobe oboljele od kronične bolesti imaju veći rizik od razvoja težeg oblika COVID-19. Stoga se i preporučuju sljedeće mjere prevencije za građane ovih osjetljivih skupina. Starije osobe i osobe s kroničnim bolestima trebaju se pridržavati istih općih mjera zaštite, kao i opća populacija, uz napomenu da trebaju nastaviti koristiti svu do sada preporučenu terapiju prema savjetu liječnika.

Najučinkovitije opće mjere prevencije su sljedeće:
Pranje ruku. Često perite ruke sapunom i toplom vodom u trajanju od 20-tak sekundi ili protrljajte ih sredstvima koja sadrže 70 % alkohola.
– Dodirivanje lica. Izbjegavajte dodirivanje očiju, nosa i usta, jer tim putem virus može ući u tijelo.
– Kihanje/kašljanje. Čuvajte higijenu zraka na način da kašljete ili kišete u savinuti lakat ili papirnatu maramicu te odmah potom bacite papirnatu maramicu u kantu za otpatke koja ima poklopac.
– Maske za lice. Nošenje medicinske maske preporučeno je samo ako imate respiratorne simptome. Prije i nakon uklanjanja maske s lica obvezno je provesti higijenu ruku (pranje ili dezinfekciju).
– Osobna higijena. Posebno je važno održavati osobnu higijenu, kao i čistoću svoje okoline.
– Higijena prostora. Održavajte higijenu svog stambenog prostora na način da povremeno prebrišete površine koje se često dotiču rukama sa sredstvom za dezinfekciju površina kakvo i inače koriste u kućanstvu, uz redovito provjetravanje.
– Fizička distanca. U društvenom kontaktu održavajte razmak s drugim osobama od najmanje dva metra.
– Preporuke za starije osobe i kronične bolesnike. Preporučujemo da osobe starije od 65 godina te osobe s kroničnim nezaraznim bolestima izbjegavaju posjećivanje i ulaženje u prenapučena javna područja ili mjesta. U to se ubrajaju i sredstva javnog prijevoza u razdobljima najvećih dnevnih gužvi te javna okupljanja, ali i odlasci u trgovine u razdobljima kada se očekuje najveća dnevna posjećenost.
– Pomoć Crvenog križa. Ako je moguće, starije osobe trebaju ostati u svojim domovima i, ako im je potrebno, zatražiti pomoć Crvenog križa

Telefonska konzultacija liječnika. Preporučujemo da se prije odlaska u ambulantu ili bolnicu prethodno telefonski konzultirate s liječnikom.
– Korisne Internetske stranice. Situacija se brzo može mijenjati, pa se i ove preporuke mogu promijeniti. Stoga pratite mrežne stranice HZJZ-a (www.hzjz.hr) i Ministarstva zdravstva (www.zdravlje.gov.hr) i www.koronavirus.hr na kojima se svakodnevno objavljuju ažurirani podatci vezano za koronavirus, kao i za mjere prevencije.
– Nastavak redovitih aktivnosti. Nastavite s vašim normalnim kućnim aktivnostima, ne zaboravite na tjelesnu aktivnost sukladno svojoj funkcionalnoj sposobnosti. Organizirajte svoje vrijeme tako da radite ono što vas veseli i što vam je omogućeno (čitanje, rješavanje križaljki…), održavajte kontakte sa svojim bližnjima, prijateljima, susjedima telefonski, mobitelom ili preko društvenih mreža. Prehrana je vrlo važna, stoga se nastavite pridržavati preporučene prehrane s obzirom na vaše zdravstveno stanje.

Razgovor sa stručnom osobom mnogima pomaže. Savjeti psihologa, psihijatara u ovakvoj kriznoj situaciji mogu smanjiti razinu tjeskobe i stresa, za što postoje telefonske linije za psihološku pomoć.

 

Komentari