Naslovnicaa Okoliš Slavina koja troši 98 posto manje vode od klasičnih – IKEA priprema...

Slavina koja troši 98 posto manje vode od klasičnih – IKEA priprema njezinu inačicu za manje od šest dolara

Podijeli

Osnivači švedskoga startupa Altered izišli su s inovacijom koja se već dugo očekuje. Njihov prvi proizvod Altered Nozzle Dual Flow, slavina s dvojnim priključkom razvijena za kućanstva, drastično smanjuje potrošnju vode. IKEA je kao njihov partner spremna izići na tržište s licenciranim modelom, prenosi Business Insider Nordic.
Za inovacije je ponekad dobro da odleže u ladicama dok ne sazru – ovaj model slavine čekao je punih šest godina prije negoli je izišao na svjetlo dana.

Profesor Kaj Mickos za obiteljskim je ručkom iznio prototip iz spremišta. ‘Kaj, moj punac, znao je i ranije zainteresirati članove obitelji za razne projekte, no ovaj put, nakon što sam mu govorio o tome kako smo moj prijatelj Mikael Abbhagen i ja poželjeli izići s novim proizvodom koji će donijeti značajnu promjenu, Kaj je iznio svoju raniju zamisao,“ rekao je Johan Nihlen, izvršni direktor i jedan od osnivača Altered-a.

Mickos, koji je dobar dio svojeg profesionalnog života i akademske karijere poučavao stvaranje inovacija, proveo je šest ranijih godina u Šangaju.
Bilo je to upravo prije Svjetske izložbe 2010. – pod sloganom ‘Bolji grad, bolji život’ s kineskim sveučilištima pokrenuo sam malo natjecanje u inovacijama i to na primjeru vode. Uočio sam da je trebalo krenuti od postojećih slavina,“ rekao je Mickos.

Kroz običnu slavinu u minuti iscuri 10 do 12 litara vode. To je silna količina, a tek vam neznatni dio treba da biste oprali ruke ili isprali tanjur. Ostalo otječe niz slivnik. Moja je ideja bila atomizirati vodu, tako da svaka kap dotakne površinu, a da istodobno poveća svoju brzinu. Tako iz svake kapi dobivate veći učinak,“ objašnjava Mickos.
Jutro nakon što su plasirali ideju za svoj proizvod na crowdfunding stranici Kickstarter, Nihlen je dobio 800 novih e-mailova u svoj inbox.
Bilo je razmjerno jednostavno prikupiti sredstva za pokretanje projekta, no značajno teže odgovoriti povećanoj potražnji za isporukom pred Božić.

Logistika i konstrukcija nisu bili najbolje posloženi, pa smo novim financijskim poticajem mogli načiniti bolji proizvod. Tako obnovljeni, krenuli smo s isporukom u travnju i svibnju 2017.”, kazao je Nihlen.
Prvi proizvod, slavina s dvojnim priključkom, prvotno je razvijen za kućanstva. Imao je dvije inačice, jednu u koju voda ulazi raspršena i tako štedi 98 posto , i drugu u kojoj se voda raspršuje i štedi 85 posto količine.

Prvim priključkom napunit ćete čašu vode za tri minute. Zatim ga možete namještati do normalnog mlaza od 1,2 litre u sekundi. Postoji i mogućnost da se mlaz pojača da biste primjerice napunili lonce. No ni tada vam nije potrebno više od četiri litre u minuti,“ ističe Nihlen.
Mnogo je tvrtki pokazalo zanimanje nakon kampanje Kickstatera, od Coca-Cole to indijske Tate. Povezali su se i s IKEOM.
Dulje vrijeme vodili smo tajne razgovore o licenciranju s IKEOM, čime bismo im omogućili razviti njihovu inačicu našega proizvoda Osim troškova licenciranja, dobili smo njihovu potporu i za razvoj naše inačice.“ naglasio je Nihlen.
Suradnja je dobila i službenu potvrdu 7. lipnja ove godine. IKEINA inačica nazvat će se Misteln, a kada se za otprilike godinu dana pojavi na tržištu stajat stajat će oko 6 dolara.

Proizvod koji danas postoji na tržištu načinjen je od bezolovne mjedi, i puno je trajniji od IKEINA proizvoda, koji će biti od plastike. Stoga smo usmjereni na različite skupine potrošača. IKEA dakako prodaje svoju inačicu vlastitim kanalima. Pred nama je cijeli svijet,“ kazao je Nihlen.

I mi ćemo proizvesti vlastitu plastičnu inačicu,“ nastavio je, „koja će biti drukčijeg sastava, funkcije i dizajna. Čak i ako ne bude tako jeftina kao IKEINA, bit će joj vrlo slična. Potrošači najzad odlučuju o kupnji proizvoda, za nas je najvažnije odgovorno djelovati u okolnostima velike nestašice vode u svijetu. Imati prigodu djelovati globalno i našim proizvodom postići najveći mogući učinak.” Altered je dosad prodao 60 000 slavina diljem svijeta. S distributerima u SAD-u, na Bliskom Istoku i u Indiji, planiraju se usmjeriti i na tamošnja tržišta.